-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fuel Cell Marathon
Mandag den 3. mai starter et enestående forsøk fra Hammerfest. Med det store tyske bilbladet AutoBild i førersetet, og med BIL som co-driver skal en hydrogendrevet brenselcellebil tilbakelegge 10.000 kilometer fra Europas nordligste by til Europas vestligste punkt: Cabo da Roca i Portugal.
Bilen som skal brukes er GMs HydroGen3, den er bygget på Opel Zafira basis og rekordforsøket: aldri har en så lang tur vært tilbakelagt av en hydrogendrevet bil. AutoBild skal bruke sine egne sjåfører på den lange turen, men i de (få) landene de ikke har egne, lokale utgivelser har de valgt andre samarbeidspartnere. Som norsk representant blir selvfølgelig BIL med, og det strekket vi skal kjøre er for sikkerhets skyld Torino – Marseille, langt ute i juni.
Men lenge før det skal mange få anledning til å studere bilen og teknologien på nært hold. Det blir et langt stopp i Oslo der fagpressen skal få prøve bilen, der spesialister fra GM skal holde foredrag og der alle som en interessert skal kunne besøke GMs rullende utstilling, montert i en stor semitrailer som følger med på turneen.
Både i BIL nr. 5 og i nummer 6 skal du få stoff om både turen og drivstoffet og teknologien. I nummer 5 skal vi blant annet presentere et norsk prosjekt som gjør at du kanskje skal kunne kjøre din egen HydroGen3 på lange strekninger mellom Oslo og Stavanger allerede neste år. Og på denne siden vil du få dag-til-dag oppfølgning om hele forsøket.
For selv om de 20-talls bilene GM til nå har bygget allerede er testet til sammen 150.000 kilometer, er utfallet av dette forsøket langt fra sikkert. Temperaturforskjeller på 40 grader C, risiko for snøstorm i nord, og tropiske regnskyld langs Rivieraen forteller litt om utfordringene, og den enorme forskjellen i kjøreforhold, lange strekk med bare grus, svingete Alpeveier, tyske motorveier, disse forsøksbilene skal jommen få kjørt seg.
Men sannsynligvis vil det gå bra og dermed har BIL vært med på å åpne en dør inn i fremtiden. For ingen er vel i tvil om at 10.000 km med to personer ombord, uten å bruke en dråpe fossilt brennstoff og uten å etterlate andre eksosrester enn rent vann er fremtid.
Du vil finne jevnlige oppdateringer på disse sidene på BilNorge. I tillegg kan du logge deg inn på prosjektets internasjonale side.