-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
PRØVEKJØRT: Xpeng G9
Stor og flott familiebil
Xpeng har så langt hatt en broket reise i Norge, men med SUV-en G9 tydeliggjør det kinesiske elbilmerket et ønske og håp om å bli tatt på alvor av.
Først publisert i bladet BilAutofil.
Med massasje og kjøling påslått i de deilig, brune skinnsetene, glir jeg nærmest lydløst ut på E18 fra elvebyen Drammen, og i et kort øyeblikk slipper jeg løs 551 hk for å kjenne skyvet når 2360 kg bilvekt akselererer mot lovlig motorveifart.
Xpeng-historien startet trøblete ved at merket famlet seg inn i Norge med et par elbilmodeller, G3 og P7, under dekke av at å kopiere andres designideer (Tesla) må da både være lov og ses på som en ære. Så langt har drøyt 1.400 nordmenn kjørt hjem i en Xpeng.
Første bil i 2018
Inntil Xpeng fikk stablet på plass en egen organisasjon, blant annet med showrom i Bjørvika i Oslo, var forholdene rundt importen ganske turbulent. Og ville den knapt ti år gamle produsenten med hovedkontor i Guangzhou og første billansering så sent som i 2018 i det hele tatt overleve i møte med verdens bilgiganter?
Det første svaret på at Xpeng har en framtid forelå på Oslo Motor Show i fjor høst i form av nevnte G9, en i utgangspunktet diger og nesten fem meter lang SUV. Selv om den var inspirert av andre kjente merkevarer, var den ikke noen kopi, og vist med madrass i bagasjerommet ønsket Xpeng å bevise at bilen både laster det meste og er tilstrekkelig stor til å overnatte i.
Samarbeider med VW
Det andre svaret forelå nylig da det ble kjent at Volkswagen har investert sju milliarder kroner i en partneravtale med Xpeng for å styrke posisjonen i Kina.
Tung markedsføring og et knippe prøveskiltregistrerte G9 har de siste månedene rullet landet rundt for å venne bilkjøpere til at de ikke må overse Xpeng G9 når en stor, elektrisk SUV står på handlelisten - enten den er europeisk eller kinesisk.
Kraftfull
I G9 er det meste på plass. Et flott interiør det oser premium av, to-kammer luftfjæring og 551 hestekrefter/717 Nm sendt til alle fire hjulene med 238 hk til forhjulene og 313 hk til bakhjulene hvilket betyr 100 km/t-sprint på 3,9 sekunder. 800 volt teknologi a la Porsche/Audi, Hyundai og Kia sørger for lading av den 98 kWt store batteripakken fra 10 til 80 prosent på cirka 20 minutter. 100 km ny rekkevidde lades på fem minutter og fulladet byr G9 på 520 km WLTP-rekkevidde.
100 km ny rekkevidde lades på fem minutter og fulladet byr G9 på 520 km WLTP-rekkevidde
V2L-uttaket yter 3,3 kW som er kjekt å ha tilgang til der strømleverandøren ikke tok kostnaden med å strekke kabel. Selvfølgelig trekker G9 tilhenger med inntil 1,5 tonn totalvekt som kobles til et elektrisk utfellbart tilhengerfeste, og de rammeløse dørene med skjulte håndtak lukkes naturligvis elektrisk slik det bør være uten ekstra kostnad i en premium bil. Varme i rattet har den også.
Innholdsrik
Lakkpakker koster ekstra, men tilvalgspakken priset til 40.000 kroners inkluderes inntil videre i prisen. Pakken inneholder blant annet nevnte setemassasje i nappaskinnseter (ikke noe veganskinn her, nei) som også inkluderer to sitteplasser i baksetet, beinstøttejustering, lårstøtte i baksetet, Dynaudio-anlegg og Dolby Atmos. De som ønsker å bruke bilen til overnatting må ut med 8000 kroner ekstra om det krysses av for «sovepakke».
Xpeng legger ikke skjul på at her skal det ikke bare spises kake med kinesiske konkurrenter som BYD, Hongqi, Nio og Voyah, men også med Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo – og ikke minst svensk/kinesiske Polestar og Zeekr.
Tiden vil vise hvordan kampen ender i et bilmarked hvor renteøkningen er i ferd med å oversvømme bruktmarkedet med store og kostbare elbiler.
Premium
Uansett viser Xpeng G9 hvor raskt kinesisk bilindustri har lært å bygge flotte biler. For inne i bilen etterlater for mange ukjente og unge merket et inntrykk av at de har bygd biler siden tidenes litt utpå dagen, at premium er noe de behersker til hyggelige priser samtidig som G9 er proppet med lidar-/radar-/sensortrafikkovervåking- og selvkjøringsteknologi langt forut for europeisk lovgivning. Bare i sidespeilene og helt i bakkant av forskjermene ser jeg tre kameraer på hver side av bilen.
Xpeng legger ikke skjul på at her skal det ikke bare spises kake med kinesiske konkurrenter som BYD, Hongqi, Nio og Voyah, men også med Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo – og ikke minst svensk/kinesiske Polestar og Zeekr
Når baksetet flatpakkes utvides bagasjerommet fra 660 til 1.576 liter. G9 leveres foreløpig ikke med skiluke og har 40/60 delt baksete. 71 liter frunk gir plass til både ladekabler, spylervæske og annet som ofte ligger løst bak i bilen om man ikke velger å legge det i rommet under bagasjeromsgulvet.
Flytende skjermer
I likhet med flere nye biler er det ikke en knapp på midtkonsollen, kun et stort rom og ladeplass til to telefoner. Her er ingen startknapp, kun å sette seg inn å kjøre. En «flytende» instrumentskjerm inneholder det mest nødvendige av kjøreinformasjon, mens en stor, horisontalt montert infotainmentskjerm henger sammen med en tilsvarende passasjerskjerm hvis innhold ikke er synlig fra førerplass.
Flere med meg har rettet generell kritikk mot skjermbetjening av viktige funksjoner i nye biler. G9 er intet unntak og følger bilindustritrenden, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen i Xpeng mener at stemmestyring løser utfordringen.
Xpeng har brukt de siste månedene til å teste ut programvaren i bilen. Eksempelvis sliter mange kinesiske produsenter med DAB-teknologien, og i den kinesiske varianten av G9 fungerte radiotilgangen langt fra optimalt.
Tre utgaver blir tilgjengelig:
* Standard har kun bakhjulsdrift, 313 hk, 78,2 kWt batteripakke og inntil 460 km rekkevidde. Pris: 536.588 kroner
* Lang rekkevidde med bakhjulsdrift, 313 hk motor, 98 kWt batteripakke og inntil 570 km rekkevidde. Pris: 606.300 kroner.
* AWD Performance har firehjulsdrift, 551 hk i samlet motorytelse, 98 kWt batteripakke og inntil 520 km rekkevidde. Pris: 677.925 kroner.
De første G9 kundebilene ventes til Norge i september. Merkevarens styrke avgjør suksess eller ikke.
OPPSUMMERT
Stor, flott, kraftfull og svært interessant SUV spekket med utstyr og aggressivt priset, særlig målt mot europeiske konkurrenter.
Xpeng G9 LR AWD Performance
Pris fra* | Kr. 536 588 |
Pris testbil* | Kr. 677 925 |
Motortype | Elektrisk |
Motor foran | 238 hk/287 Nm |
Motor bak | 313 hk/430 Nm |
Samlet ytelse | 551 hk/717 Nm |
Drivlinje | 1A, firehjulsdrift |
0-100 km/t | 3,9 sekuner |
Toppfart | 200 km/t |
Batteri | 98 kWt |
Lading DC/AC | 300/11 kW |
Ladefart 10-80% | Ca 20 min |
Strømforbruk 100 km | 21,3 kWt |
Rekkevidde (WLTP) | 520 km |
V2L/230V | 3,3 kW |
Dimensjoner (L/B/H) | 489/194/167 cm |
Akselavstand | 300 cm |
Bilvekt | 2 360 kg |
Nyttelast | 450 kg |
Bakkeklaring | 14,5 cm |
Tilhengervekt | 1 500 kg |
Bagasjerom foran | 71 liter |
Bagasjerom bak | 660 - 1 576 liter |
Garanti/km | 7 år/160 000 km |
Batterigaranti/km | 8 år/160 000 km |
Miljøklasse | A |
Euro NCAP | Ikke testet |
Kilde: Produsent/OFV *Lev Oslo |