-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Galant 2.4 GDI
Når Galant får bensinmotor med direkteinnsprøyting er spareeffekten skjøvet i bakgrunnen.
Først publisert i BIL 12 - 1999.
En smidig og sterk motor er beste argument for å velge GDI-motoren i Galant. Den bruker også litt mindre bensin enn andre motorer av tilsvarende størrelse, men i den prisklassen Galant befinner seg er lavt forbruk mindre viktig i motsetning til da Mitsubishi for to år siden lanserte Carisma med GDI-motor. Den gang la man størst vekt på lavt bensinforbruk i markedsføringen, men man kunne like gjerne fremhevet hvor god motoren var å kjøre.
Kraftig dreiemoment
I en vanlig bensinmotorer med multipoint innsprøyting blandes bensin med luft utenfor sylinderen. I en GDI-motor sprøytes bensinen rett inn i sylinderen. Det gjør det enklere å kontrollere forbrenningen og man kan få både lavere forbruk, mindre utslipp og høy effekt. Kjører du med lett gassfot går GDI-motoren med en svært mager bensinblanding. Med en gang du gir full gass oppfører motoren seg som vanlig – bensinforbruket blir også som i andre motorer – og du har full effekt. Ser vi bort fra Volvo som bruker en motor fra Mitsubishi i sin S40, er Mitsubishi foreløpig alene om å ta i bruk teknikken med direkte innsprøyting i bensinmotorer.
Siden Galant er tyngre enn Carisma, har den en 2,4-liters motor på 150 hester. Liker du å gli av gårde uten å røre gearspaken for mye, er GDImotoren førstevalget i Galant. I GDI-motoren topper dreiemomentet seg på 225 Nm ved 3.500 o/min, og kurven er flat. Automatgear er standard. I likhet med andre biler i denne prisklassen kan du velge å geare "manuelt" ved å vippe spaken ut i sidespor med +/- tegn.
Innvendig er det svært rommelig. Gulvet i bagasjerommet er flatt og bakluken er stor slik at det er lett å få inn omfangsrike gjenstander. Men hjulhusene breier seg og begrenser bredden på lange gjenstander. Under gulvet er det et lasterom med plass til en rekke småsaker. Også i kupeen og ved førerplassen er det en rekke smårom og hyller til å legge fra seg småting på.
Bortsett fra skinnseter og automatikk for klimaanlegget, er det meste standard i Galant GDI. Både fartsholder og elektrisk justerbare seter finnes på den omfangsrike utstyrslisten.
Garantert i 5 år
Mens Galant 2.5 V6 er utpreget sportslig og kommer med en særdeles kvikk automatkasse, er GDI-motoren behagelig avslappet. Automatkassene i GDI- og V6-modellene er i utgangspunktet identiske. Fordi motorene er såpass forskjellige, oppfører også gearkassene seg forskjellig.
GDI-motoren er 40.000 kroner rimeligere enn 2,5 V6. Dropper du i tillegg skinnsetene og det automatiske klimaanlegget som er standard i V-sekseren, kan du spare ytterligere 32.000 kroner. Du får da en Galant for 365.900 kroner. Det er likevel nesten hundre tusenlapper mer enn den aller rimeligste Galanten med 2,0-liters motor. På den annen side, skal du ha en BMW med 150 hk må du grave enda dypere i lommeboken. Firedørs sedan koster for øvrig 5.000 kroner mindre enn stasjonsvognen. Kjøper du bilen som privatperson får du også service inkludert i prisen for de neste 5 år/60.000 km. Mitsubishis nybilgaranti på fem år gjelder derimot alle kunder. Dermed burde det ikke bli andre uventede utgifter enn de man eventuelt ordner selv.
Mitsubishi Galant 2,4 GDI:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med direkte bensininnsprøyting, to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 11,5:1. Sylindervolum: 2.351 ccm. Boring og slaglengde: 86,5 x 100,0 mm. Effekt: 110 kW (150 hk) v/5.500 o/min. Dreiemoment: 225 Nm v/3.500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Firetrinns automatisk gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS.
Dekk: 195/60HR15.
Mål: Lengde: 468,0 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 144,5 cm. Akselavstand: 263,5 cm. Sporvidde f/b: 151,0/150,5 cm.
Egenvekt m/fører: 1.465 kg. Tillatt totalvekt: 1.890 kg. Maks vogntogvekt: 3.465 kg.
Bagasjerom: 420/1400 liter (VDA).
Tankvolum: 64 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 9,5 sek
Toppfart: 205 km/t
Forbruk bykjøring: 1,23 l/mil
Forbruk landevei: 0,69 l/mil
Forbruk snitt: 0,89 l/mil
Pris: kr 365.900
Forbruk i følge 93/116/EU.