-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mitsubishi Galant
Selv om den nye Mitsubishi Galant virkelig er ny og ikke et resultat av flikking på den gamle, er ikke endringene oppsiktsvekkende hverken i utseende eller størrelse. Det betyr nok mer for kundene at bilen nå også kommer som stasjonsvogn, uten pristillegg.
Først publisert i BIL 4 - 1997.
Akselavstanden på den nye Mitsubishi Galant er nøyaktig den samme som på den utgående modellen. Dermed er det nærliggende å tro at det bare har funnet sted en ansiktsløfting. Men den nye Galanten er faktisk basert på en helt ny plattform og har et nykonstruert karosseri. Likevel er det klare likhetstrekk med den utgående modellen. Etter at mange av konkurrentene har kommet i nye og spennende utgaver i løpet av høsten og vinteren, er det på høy tid at også Galanten fremstår som ferskvare. Med lik pris på sedan og stasjonsvogn, har importøren ambisjoner om at Galanten skal utfordre Volvo V70 og Opel Omega. Når Mitsubishi først gjorde jobben, kunne de etter min smak ha "dratt til" med litt mer spennende utseende, både utvendig og innvendig. Dashbordet er funksjonelt, lettbetjent og logisk bygget opp – og det er selvfølgelig det viktigste – men det er svært så tradisjonelt.
De fysiske målene viser at bilen ikke har lagt på seg vesentlig: I forhold til dagens Galant er det nye sedankarosseriet 5 mm kortere og 1 cm bredere. Stasjonsvognen er 5 cm lenger enn sedanen. I klartekst har den fem cm lenger overheng bak bakhjulene.
Innvendig finner jeg seter som er akkurat passe faste etter min smak med god lårstøtte og akseptabel sidestøtte i ryggen. Benplassen i baksetet er ikke imponerende, særlig hvis det sitter langbeinte folk foran, men ryggen på forsetene er utformet med en smart utsparing som betyr to-tre cm bedre plass til knærne. I sedanens bagasjerom er det målbart bedre plass enn før. Her har volumet økt fra beskjedne 369 liter til voksne 470 liter. Som lillebror Lancer er også Galant utstyrt med de upraktiske og plasskrevende bøylehengslene på bagasjeromlokket.
Krefter nok
Begge motoralternativene byr på krefter nok. Under prøvekjøring av bilen i Spania fikk jeg mest sans for den minste motoren, to-literen med 136 hester og manuell gearkasse. Det er nok denne som det store flertallet av Galant-kunder vil foretrekke her hjemme. Med 2,5-liters V6-motor øker antall hester til 163 og prisen øker med 115.000 kroner i forhold til billigste versjon som er 2.0 GLX. Summen inkluderer automatgear og diverse utstyrssnacks i tillegg til de 27 hestene. Pristillegget for automatgear på 2.0 GLS er 13.000 kroner.
I praksis fikk jeg en følelse av at det var liten forskjell i akselerasjon mellom 2-literen med manuelt gear og 2,5-literen med den automatiske INVECS IIkassen, men tallene viser at V6-motoren er 1,5 sekund raskere fra null til hundre. Uansett er det mer enn akseptabelt når den drøyt 1,3 tonn tunge bilen med den minste motoren under panseret bruker ti sekunder på denne øvelsen (9,7 sekunder for sedanen). V6-motoren er godt støydempet. Selv i hastigheter godt over 100 km/t er det ikke nødvendig å heve stemmen for å føre en samtale. Motoren har også inngått et harmonisk partnerskap med INVECS-gearkassen.
Bilen gir en god styrefølelse, den er stabil og lett å kontrollere ved aktiv, sporty svingkjøring. Ved slik kjøring trives bilen og jeg trivdes bak rattet. Det er kanskje et paradoks, men Galanten bød på langt mer kjøreglede på svingete småveier enn på motorvei. I hastigheter over 100 km/t virket bilen litt stump i fjæringen, noe som var særlig følbart på halvgode spanske motorveier med hyppige tverrgående skjøter.
Bra utstyrsnivå
Ettersom bilen er en nykonstruksjon, har Mitsubishi lagt inn sidekollisjonsputer. Fire kollisjonsputer (to foran og to på sidene) er derfor standard på alle modellene. På standardlisten finner vi ellers blant annet høydejusterbart ratt, startsperre (i nøkkelen), beltestrammere foran samt brannhemmende interiørmaterialer. Det er skivebremser på alle hjul. ABS-bremser er selvfølgelig standard. På stasjonsvognen er alle modeller utstyrt med automatisk nivåjustering bak, en stor fordel hvis bilen lastes tungt.
På GLS-nivå er cruisecontrol og tåkelys standardutstyr og V6-varianten er utstyrt med antispinnsystem. De som vil betale ekstra for å få sol i håret, kan glede seg over en uvanlig stor lysåpning. Klassens største soltak?
Offisielt skjer den norske lanseringen 5. mai. Galant blir ikke tatt inn med dieselmotor og som nevnt i Bil nr 1/2 blir den heller ikke tilgjengelig med den nye GDI-motoren (Gasoline Direct Injection) i Europa, i hvert fall ikke før nærmere år 2000.
DETTE ER MITSUBISHI GALANT:
De oppgitte data gjelder stasjonsvogn