-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
G-Wagen i andre potens
Mercedes-Benz G500 4x4² er kanskje det barskeste på fire hjul om dagen
For fire hjul er litt av poenget her. Dette er, som Top Gears James May også har påpekt, en firehjulsutgave av en sekshjulsutgave av en firehjulsbil Mercedes allerede lager …
Men det stopper ikke G500 4x42 fra å være brutal i både ytelser og utseende. Så brutal at Mercedes selv kaller det «fire ganger fire i andre potens».
Ekte fremkommelighet
For hjulbuene skjuler det samme hjulopphenget som G63 AMG 6x6 – bare minus én aksel. Bakkeklaring på 45 centimeter er mer enn dobbelt så mye som en standard G500 – og selvsagt har 4x4² beholdt de tre låsbare differensialene (i ren flyvertinne-stil; en foran, en bak og en i midten).
Og det er ingen fare for at du ikke skal bli sett heller. 2,25 meter høy og 2,1 meter bred – du bommer ikke på denne på parkeringsplassen.
Under utviklingen hadde bilen kallenavnet «green monster» av mange i motorpressen, fordi en del av spionbildene som ble tatt av bilen viste en knall grønn bil. Om den er grønn eller ikke; et monster er den i hvert fall.
Også under panseret...
Der skjuler det seg nemlig en dobbelturbomatet V8-motor. Denne huser turboene mellom sylinderbankene – i det Mercedes kaller «hot inside V». Det gjør motoren mer kompakt og mer responsiv. Uten at Mercedes sier det høyt, er nok denne motoren i grunn den samme som sitter i Mercedes-AMG GT og C63, selv om også disse to har visse forskjeller seg i mellom.
Motoren yter 422 hestekrefter, og har et sylindervolum på fire liter.
Hjulene er 22-tommere (325/55 R22, for de spesielt interesserte), og en del av karosseridelene er i karbonfiber.
Å sette en norsk pris på denne bilen blir vel vanskelig, men jeg hilser gjerne på den som er vill nok til å ta den inn til landet.