-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikonet lever videre
35 år etter debuten står fortsatt Mercedes G-Klasse høyt i kurs hos trofaste fans verden rundt. Nå blir den ny, nok en gang.
Uovertrufne off-road egenskaper og nostalgi er trolig de to viktigste årsakene til at mange fortsatt velger en Geländewagen. I et marked som koker over av moderne SUV-er i alle formater, er det fortsatt noen ønsker seg tilbake til røttene.
Selv om den rammebaserte konstruksjonen er tro mot sitt opphav, er det meste nytt under skallet. Og selvsagt må også G-Klasse innfri stadig strengere utslippskrav – nå sist de som stilles i Euro 6.
Det er vel strengt tatt bare en modell igjen på markedet med tilsvarende røtter - nemlig den klassiske Land Rover Defender.
AMG-avledet
Største endring skjer for G 500 som får en ny 4,0-liters V8 bi-turbo under panseret som erstatning for den tidligere 5,5-literen. Motoren tilsvarer den som satt i konseptbilen G 500 4x42 og er basert på den nye AMG-motoren som blant annet brukes i Mercedes-AMG GT.
I G-Klasse yter motoren 422 hestekrefter og har et dreiemoment på 610 Newtonmeter. Selv om slagvolumet er redusert med halvannen liter, er effekten økt med 34 hk og dreiemomentet med 80 Nm.
Mer effekt, mindre utslipp
Dieselalternativet G 350 d har i den nye utgaven 245 hk (opp fra 211) mens maks dreiemoment er økt fra 540 til 600 Newtonmeter.
AMG G 63 er fortsatt basert på den «gamle» 5,5-liters V8-en, men har nå 571 hk (+ 27) og et dreiemoment på 760 Nm.
Fortsatt eksisterer V12-alternativet AMG G 65 som kan skryte av 630 hk (+ 18) og 1000 Newtonmeter.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
Modellene har fått noen kosmetiske endringer som du må være kjenner for å legge merke til, og nye, friske fargekombinasjoner kan bestilles for dem som ønsker noe annet enn sort og grått.
Her er modellene du kan velge mellom når nye G-Klasse kommer til Norge om noen måneder. Prisene er foreløpig ikke klare.
Modell | Syl. | ccm. | kW/hk | Nm | 0-100 km/t |
G 350 d | V6 | 2987 | 180/245 | 600 | 8.9 |
G 500 | V8 | 3982 | 310/422 | 610 | 5.9 |
AMG G 63 | V8 | 5461 | 420/571 | 760 | 5.4 |
AMG G 65 | V12 | 5980 | 463/630 | 1000 | 5.3 |