-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ikke helt på G
Akkurat da du ikke trodde det ikke kunne bli villere, tok Brabus med seg sin G 65 AMG 800 Widestar til bilutstillingen i Qatar. Hvor ellers?
Det var selvsagt naivt å tro at Brabus ville gi seg med den nå, med retrospektivt blikk, vennligsinnede G63 620 Widestar. 820 Newtonmeter og 620 hestekrefter er selvsagt ikke nok når du skal forsere sanddyner i oljelandene på den arabiske halvøy.
Du bør liksom ha godt over 1000 Newtonmeter om det skal bli noe sus i frasparket, nærmere bestemt 1420 Nm.
Hestekraftantallet har du sikkert allerede klart å gjette, nemlig 800. Kreftene kommer fra en ikke så rent lite modifisert utgave av det som kanskje er det mest sinnssyke som har kommet ut fra Affalterbach - en twinturboladet V12 på seks liter, som yter 612 hester i standardutgaven.
Brabus har utviklet et nytt turbosystem som gir mer trykk enn originalen. For å oppnå høyest mulig lufttetthet har de også montert fire vann-til-luft intercoolere som sørger for at luften som kommer inn gjennom det nye inntaket på panseret, kjøles tilstrekkelig ned før det pløyes inn i motoren.
Dette er selvsagt viktig for sjeiker som utsettes for høye temperaturer ute i ørkenen.
Innta plassene
G 65 AMG er jo i utgangspunktet ikke akkurat bygget som en sportsbil, men ytelsene er definitivt innenfor.
Fra stillestående til 100 kilometer i timen bruker den kun 4,2 sekunder. Det betyr at man barberer ned nesten ett sekund fra lillebror 620.
For å sette det hele i perspektiv: En 911 Carrera S bruker 4,5, Audi TT RS bruker 4,6 og en BMW M3 må ha 4,8 sekunder på samme sprinten.
Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, jeg mistenker at med G-Wagens aerodynamikk ville det ikke gått mye fortere i fritt fall heller.
I likhet med 620 har også 800 fått et nytt sportseksossystem der du kan velge hvor mye du skal bråke.
Trykker du på knappen «Coming home», kan du snike deg hjem om kvelden – har du lyst til å være en bråkmaker, slår du den over i Sport og lager et sanseløst vesen.
Feit
Det er selvsagt viktig at en råtass som denne også har et utseende som matcher innmaten.
Brabus har etter egen mening gitt G-Klasse en front som roper ganske høyt og tydelig til alle den møter.
Den nye frontspoileren har integrerte LED-lamper, men minst like spenstige er lampene som prosjekterer Brabus-logoen ned på bakken når du åpner dørene.
I bredden har 800 Widestar vokst 12 centimeter sammenlignet med originalen, og de nydesignede 23-tommers felgene sørger sammen med dekk i dimensjonen 305/35 R 23 for å fylle skjermene tilstrekkelig.
Oppdatert chassis
Det er krevende å holde et monster som denne på veien. Brabus har derfor sammen med Bilstein kommet opp med nye toveis elektronisk justerbare dempere.
Ifølge Brabus er komforten bedre enn originalen når du ønsker det, samtidig som den blir sportsbilstiv når du skal hente ut alle kreftene.
Om du ikke justerer demperoppsettet selv, sørger Brabus Ride Control-for å følge med på hva du driver med. Sensorer registrerer hastighet, sideveis bevegelse og styrevinkel for å gjøre deg bedre i stand til å håndtere problemene som det nok er lett å komme opp i, om du skulle utnytte alle de 800 hestekreftene på noe uautorisert vis.
Innvendig kan du selvsagt selv bestemme hvordan du vil ha det.
Brabus har et uendelig utvalg av både skinn, stoff, treverk og karbonfiber slik at du kan få det akkurat som du liker det best.
Det kan se ut som om Brabus har glemt å ta med forbrukstall og C2-utslipp. Standardutgaven er tre gram under 400-tallet i utslipp, og har en startpris på 3.916.000 kroner.
Etter at Brabus har gjort sitt, kan du sikre at Sigbjørn Johnsen kjører med diamantdekor på hatten ved neste statsbudsjettfremlegging - om du skulle bestille en.