-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genesis gjør elbilen kompakt
Genesis er jo egentlig kjent som et luksusmerke som veldig ofte benytter målebåndet til Mercedes. Men til bilutstillingen i New York kommer de med en elbil som er virkelig kompakt.
Det vil si, jeg vet jo egentlig ikke hvor kompakt den er. Kanskje jeg bare er lurt av pressemeldingen. I skrivende stund har jeg sett bilder av den med folk eller andre biler rundt seg, og det er ikke oppgitt en eneste centimeter i noensomhelst retning.
Men det vi får greie på er at dette er en todørs toseter med fokus på by. Og det jeg ser er at det er en ganske vellykket design, det skjer mye overalt, og de har til og med klart å gi den typiske elbilfronten litt karakter.
Mint heter den, og det passer jo bra for alle som spiser sau i påsken, men fra bildene ser vel eksteriørfargen mer grønn enn mynte-aktig ut.
Det som karakteriserer eksteriøret er vel først og fremst linjen helt nederst, den vi tidligere ville kalt kanalen. Der vi finner lufteåpningene til batterikjølingen.
De kaller det for et G-Matrix (det låter bedre enn Matrise) og er et mønster du også finner på felgene, og det er spor av det i interiøret også. Se på gulvet og hjørnene av dashbordet.
Det innvendige er en virkelig lovende avdeling. Her er det ikke åpenbare spor etter noesomhelst selvkjørende, alt som skal formidles av budskap skjer gjennom en skjerm midt i rattet, og det som er av betjening for fingrene ser ut til å ha skikkelige dimensjoner.
Jeg har en følelse av at mye av dette kommer fra designstudioet i Frankfurt som fremdeles er tilhenger av at en fører skal få lov til å føre.
Men designsjefen, Luc Donckerwolke, påstår at dette er et resultat av både Frankfurt og Genesis-teamene i USA og i Namyang, Sør-Korea.
Skal vi gjette at de litt ekstreme lukene til bagasjeavdelingen kommer fra Korea – de har koreografi og drama nok til det – og at interiøret er amerikansk?
Der er det masse skikkelig skinn, utrolig glatt og rent, og et spennende forsete som blir en skikkelig benk når midtkonsollen felles inn.
Det eneste jeg ikke skjønner: dette er en elbil, men det ser da ut som den har tre pedaler. Hvis den til venstre er en fothviler for å spenne seg mot ved heftig kurving, skal jeg bare minne om at dette er ment å være en kompakt overklassebybil.
Og siden vi er inne på «ikke skjønner». Her kommer nummer to:
Hvis dette er en bybil, hva skal man da med en ganske tung (regner jeg med) batteripakke som skal kunne gi denne en rekkevidde på mer enn 300 km? Og mulighet for 350 kW hurtiglading.
Hadde det ikke vært bedre med minimalt med batterier og mulighet for induksjonslading?
Men hva vet jeg om slikt?
Jeg vet bare at jeg likte denne fasongen – ikke minst fordi det er overraskende. Det er ikke noe i Shanghai som likner på denne New York divaen.