-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Land Rover Land_e
En av bilene på årets Genève-utstilling det er skrevet minst om, men som absolutt fortjener omtale, er Land Rovers konsept Land_e.
Land Rover benyttet nemlig Genève 2006 til å vise at de bryr seg om miljøet, og sammenfattet dette i konseptet Land_e, som inneholder flere innovative miljøvennlige løsninger. Målet har vært å beholde, og til og med styrke, terrengegenskapene samtidig som forbruket reduseres med opptil 30%.
For eksempel er den hybrid-drevet med både dieselmotor og el-motor. Sistnevnte virker på bakakselen, og batteripakken lades opp gjennom energi fra bremsesystemet. El-motoren har den fordel at den gir et kraftig dreiemoment fra stillestående, som er nyttig ved terrengkjøring eller ved sleping. I hastigheter under 32 km/t kan bilen drives av bare el-kraft, så lenge batteriet har strøm og man ikke akselerer for hardt.
Fremtidsrettet
Dieselmotoren er klargjort for biodiesel, som det for tiden satses mye på som et mer miljøvennlig drivstoff. Forbrenningsmotoren har start-stopp funksjon som stenger av motoren ved f. eks. stans for rødt lys, og vekker den mykt til live straks man skal videre.
Land Rover Discovery 3 og Range Rover Sport har firehjulsdriftsystemet Terrain Response, hvor man velger blant fem program for terrengkjøring med innvirkning på transmisjon, bakkeklaring, differensialer og diverse elektroniske systemer. Land_e konseptet har et sjette valg i tillegg: e-Mode.
Dette legger vekt på drivstofføkonomi, med tidligere gearskift og mykere gassrespons, og sender kreftene bare til frontakselen når man ikke behøver firehjulsdrift. Straks elektronikken merker at det er bruk for drift på alle fire, kommer kraften sømløst og momentant inn.
Miljøvenn
Alt dette og en del mindre elementer skal til sammen kunne gi fremtidens Land Rover like miljøvennlige forbruks- og utslippstall som dagens kompaktbiler. Denne teknologien skal Land Rover ta i bruk på sine kommende produksjonsbiler i de nærmeste årene.
Målet er at en modell som Land Rover Freelander skal klare seg med et snittforbruk på 0,56 liter per mil, og et utslipp av CO2 på under 150 g/km, tall som i dag er typiske for småbiler og kompaktbiler i B- og C-segmentet. Og kanskje vil miljøaktivister slutte å drive hærverk på tilfeldige Land Rover-biler i gatene i London.
Hadde Land Rover brydd seg om å designe et spenstig skall for sin konseptbil Land_e, så hadde kanskje noen av journalistene fått den med i sine rapporter fra Genève også.