Mitsubishi i

Mitsubishi i

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Mitsubishi Concept-EZ MIEV

Multi-motorisert Mitsu

I Detroit viste Mitsubishi småbilen Concept CT MIEV med motor i hvert hjul. Prinsippet er det samme på Genève-konseptet, og navnet har heller ikke blitt enklere.

Publisert Sist oppdatert

For nå er det Concept-EZ MIEV som står for tur. Ikke spør hva EZ står for, men de fire bakerste bokstavene er forkortelse for Mitsubishi In-wheel motor Electric Vehicle. En motor i hvert hjul som kan hente sin energi fra batterier, brenselceller eller hydrogendrift.

Flatpakket
I dette tilfellet sitter et lithium-ion batteri ”sandwitched i bilens flate gulv. 108 hk yter systemet i dette tilfellet, 27 i hvert av bilens fire 20-tommers hjul. Arkitekturen er så fleksibel at man får ganske fritt spillerom med hensyn til smarte interiørløsninger i den 3,7 meter lange ”urbane kapselen”.

Økt fleksibilitet besørges også av et sammenleggbart ratt, drive-by-wire teknologi og smarte foldeseter som fungerer like bra til å frakte passasjerer i, som til å føre dem sammen i et intimt rom ved reisens ende.

Viktige nylanseringer for Mitsubishi på utstillingen er L200 pickup og Colt CZC coupé & cabriolet. I tillegg møter du andre konseptbiler du kjenner fra tidligere omtaler her på BilNorge.

Ikke i
Det du neppe møter i Genève er minibilen ”i som nylig ble lansert i Japan. Det mest spesielle ved i er at den har en midtstilt motor montert fra bakakselen og forover. Den tresylindrede 660 ccm kompaktmotoren har aluminiumsblokk og er turbomatet.

Med en akselavstand på 2.550 mm har i bokstavelig talt et hjul i hvert hjørne. Dette kommer selvsagt innredningen til gode. Kombinert lengde på passasjerkabin og bagasjerom er hele 2.075 mm.

Bilen leveres med 15-tommers felger, og for å gi best mulig traksjon er bakhjulene utstyrt med 175/55SR15 dekk mens de fremre har dekkdimensjon 145/65SR15.

Japanere som frykter glatte vinterdager kan få den levert med 4WD – en noe uvanlig kombinasjon på en bil med midtstilt motor. Automatgear er standard og Mitsubishi har et salgsmål på 5.000 biler pr måned.

Powered by Labrador CMS