-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tidlig Genève for Renault
Renault har innført en trivelig tradisjon: De avduker sin Genève-bil mange uker i forveien, og lar den stå til almen beskuelse i showrommet de har på Champs Elyssees. Vi var med da de dro lakenet av Altica.
Altica er, forklarer Patrick le Clement, Renaults designsjef, en moderne stasjonsvogn med avansert aerodynamikk, litt innslag av Formel 1 og gjerne et ekstra kunstverk eller to.
Det blir vel ikke riktig å kalle den en stasjonsvogn kanskje. En to-dørs coupé med plass til fire, eller en enorm bagasjeplass bak de to forsetene. Med en utpreget Coca Cola profil under vinduene - vi kan vel nesten snakke om et femtitallspreg? Med en front som er utpreget Renault, inklusive de massive lysorglene fra Valeo, og en hekk som er Renault-eksentrisk med de små, krystallaktige mosaikk-innslagene i karosseriet bak de bakerste siderutene.
Grand Tourer?
Om jeg liker bilen? Heldigvis gjør jeg ikke det. Konseptbiler jeg liker, har allerede gått ut på dato. Her er det flyttet på noen grenser, og det er det som er hele poenget med slike operasjoner.
Men dersom jeg skulle begynne å fantasere over i hvilken sammenheng deler av denne bilen skulle kunne bli virkelighet, blir jeg blank. Det er ikke akkurat noen ny Alpine, men kanskje det er plass til en Grand Tourer et sted mellom Megane og Laguna?
Fransk allianse
Bilen er i hvert fall bygget på en plattform som ikke finnes. Den måler 427 x 183 x 136, bruker en 2-liters dieselmotor på 177 hester og har en aerodynamikk som er meget interessant og sydd opp i en lang rekke patenter. Derfor er det underlig at Citroën viste det samme systemet med virtuell spoiler på sin C-Sportlounge.
Inntil det viser seg, litt motvillig da jeg spør, at Citroën/Peugeot og Renault jobber sammen om avanserte aerodynamiske løsninger i vindtunnelen på St. Cyr.
Ikke noe er som et produktivt samarbeide mellom kolleger.
Du skal få vite mer om denne bilen i neste BIL, og imens blir den stående i Atelier Renault i Paris inntil en rekke motorjournalister skal få være med på verdenspremiere på den nye Altica i Genève. Som sagt, innmmari kul oppførsel av Renault dette her. Å la hjemmepublikumet ta del i nyskapningen først.