Skoda Roomster
Skoda Roomster

Mer tsjekkisk fornuft

Praha (BilNorge.no) – Første halvdel av bilen ser ut som et moderne jetfly med lave sidevinduer. Alt bak fordørene ser ut som en kassevogn med panoramavinduer. Og den er faktisk aller best i baksetet. Møt Skoda Roomster.

Publisert Sist oppdatert

Skoda kommer nå med sin fjerde modellrekke. Når Roomster lanseres på bilutstillingen i Genève i første uke av mars, handler det om en moderne minivan som kanskje mest av alt kan sammenlignes med en forstørret Toyoyta Yaris Verso.

Den 4,20 meter lange bilen henter mange komoponenter fra Skoda Fabia og Octavia. Men formen er helt spesiell. Skoda hevder at de lanserer en bil som de i forsetene vil oppfatte som ”driving room – mens de i baksetet vil mene de sitter i et ”living room”.

Små vinduer foran …
Bilen skiller seg fra de fleste andre når man ser den fra siden. Forvinduene er smale og man får en form for cockpitfølelse. Innredningen er moderne, og det er god plass bak rattet.

… panorama bak
Men løsningen bak er annerledes. Helt bevist er sittestillingen gjort meget høy. Barn får en utrolig god sikt i alle retninger og man kan faktisk se ned på de i forsetene. Man sitter nesten som på en pidestall, og på sidene er det meget store panoramavinduer.

Dette er ”drømmebilen for de som ønsker å sitte høyt og fritt i baksetet. Og det er ingen sofa eller langbenk, men tre separate seter.

Man kan lett fjerne et, to eller tre seter. Og gjør man bilen om fra en femseter til en fireseter, kan baksetene enkelt justeres ut fra midten og man kan bruke det som blir igjen mellom baksetene til et lite bord. Baksetet kan også justeres i lengderetning.

20 setekombinasjoner
I alt har bilen 20 forskjellige kombinasjoner – alt fra fem til to seter. Med alle seter i bruk, er det plass til 461 liter bagasje. Brukes bilen som to-seter kan man fylle opp med 1780 liter bagasje – men da bør bilen være lastet med pingpong baller eller marshmallow.

Skoda har også tenkt på de mange små detaljene og har utstyrt Roomster med egne innretninger bak setene for bæreposer og annet som lett kan festes til gulvet og sideveggene.

Avgiftsvinner
Sloda bruker kjente VW-motorer og det kommer tre versjoner med bensinmotor og tre med diesel. Den store avgiftsvinneren blir 1,2 liter på 65 hk som i Norge vil koste under kr 200.000 ved lansering i oktober. Liten motor med lav vekt gir store avgiftsfordeler.

Interessant blir også bilen med 1,6 liter diesel på 70 hk eller TDi med 80 hk. Bilen har en Cd-verdi på 0,33 og tilfredsstiller alle kjente krav fra EU from til år 2010 - inkludert regler for hvordan frontpartier skal utformes for å skade minst mulig ved påkjørsel.

Stor nok til vare?
Toyota har sluttet produksjon av Yaris Verso. Denne ”pizzaraceren har vært en bestselger, og spørsmålet er om nye Roomster har så stort varerom at det kan bli varebil.

Ledelsen ved fabrikken og fra den norske importøren har sjekket målene og konstatert at det er god nok bredde og lengde til ”statskassa – men med dagens innredning er det ikke nok høyde. Det mangler opp til 5 cm. Men det har andre oppfinnsomme importører løst før, og Toyota laget en egen ”norsk bakdør når de fikk Yaris Verso godkjent som varebil.

Det må brukes skohorn om Roomster skal bli varebil. I så fall mener Harald A. Møller at det kan selges opp til 2000 biler i året, så det er verd å bruke litt tid og ressurser på. Taktrekket må skiftes ut og kanskje må også bilen få tynnere forseterygger.

Med en prislapp fra under 200.000 kroner harr uansett Roomster et stort potensial når den kommer på markedet i oktober.

Roomster og konkurrentene:

Kilde: Harald A. Møller

Modell/Mål

Lengde

Høyde

Bagasjerom liter 5-seter

Takhøyde baksete

Skoda Roomster

4205

1607

460

1009

Ford Focus C-Max

4333

1595

460

968

Opel Meriva

4041

1624

350

988

Opel Zafira

4467

1636

645

980

Renault Scenic

4257

1617

430

969

Toyota Yaris Verso

3880

1700

390

1069

Toyota Corolla Verso

4360

1620

423

1002

Powered by Labrador CMS