-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mer tsjekkisk fornuft
Praha (BilNorge.no) – Første halvdel av bilen ser ut som et moderne jetfly med lave sidevinduer. Alt bak fordørene ser ut som en kassevogn med panoramavinduer. Og den er faktisk aller best i baksetet. Møt Skoda Roomster.
Skoda kommer nå med sin fjerde modellrekke. Når Roomster lanseres på bilutstillingen i Genève i første uke av mars, handler det om en moderne minivan som kanskje mest av alt kan sammenlignes med en forstørret Toyoyta Yaris Verso.
Den 4,20 meter lange bilen henter mange komoponenter fra Skoda Fabia og Octavia. Men formen er helt spesiell. Skoda hevder at de lanserer en bil som de i forsetene vil oppfatte som driving room – mens de i baksetet vil mene de sitter i et living room.
Små vinduer foran
Bilen skiller seg fra de fleste andre når man ser den fra siden. Forvinduene er smale og man får en form for cockpitfølelse. Innredningen er moderne, og det er god plass bak rattet.
panorama bak
Men løsningen bak er annerledes. Helt bevist er sittestillingen gjort meget høy. Barn får en utrolig god sikt i alle retninger og man kan faktisk se ned på de i forsetene. Man sitter nesten som på en pidestall, og på sidene er det meget store panoramavinduer.
Dette er drømmebilen for de som ønsker å sitte høyt og fritt i baksetet. Og det er ingen sofa eller langbenk, men tre separate seter.
Man kan lett fjerne et, to eller tre seter. Og gjør man bilen om fra en femseter til en fireseter, kan baksetene enkelt justeres ut fra midten og man kan bruke det som blir igjen mellom baksetene til et lite bord. Baksetet kan også justeres i lengderetning.
20 setekombinasjoner
I alt har bilen 20 forskjellige kombinasjoner – alt fra fem til to seter. Med alle seter i bruk, er det plass til 461 liter bagasje. Brukes bilen som to-seter kan man fylle opp med 1780 liter bagasje – men da bør bilen være lastet med pingpong baller eller marshmallow.
Skoda har også tenkt på de mange små detaljene og har utstyrt Roomster med egne innretninger bak setene for bæreposer og annet som lett kan festes til gulvet og sideveggene.
Avgiftsvinner
Sloda bruker kjente VW-motorer og det kommer tre versjoner med bensinmotor og tre med diesel. Den store avgiftsvinneren blir 1,2 liter på 65 hk som i Norge vil koste under kr 200.000 ved lansering i oktober. Liten motor med lav vekt gir store avgiftsfordeler.
Interessant blir også bilen med 1,6 liter diesel på 70 hk eller TDi med 80 hk. Bilen har en Cd-verdi på 0,33 og tilfredsstiller alle kjente krav fra EU from til år 2010 - inkludert regler for hvordan frontpartier skal utformes for å skade minst mulig ved påkjørsel.
Stor nok til vare?
Toyota har sluttet produksjon av Yaris Verso. Denne pizzaraceren har vært en bestselger, og spørsmålet er om nye Roomster har så stort varerom at det kan bli varebil.
Ledelsen ved fabrikken og fra den norske importøren har sjekket målene og konstatert at det er god nok bredde og lengde til statskassa – men med dagens innredning er det ikke nok høyde. Det mangler opp til 5 cm. Men det har andre oppfinnsomme importører løst før, og Toyota laget en egen norsk bakdør når de fikk Yaris Verso godkjent som varebil.
Det må brukes skohorn om Roomster skal bli varebil. I så fall mener Harald A. Møller at det kan selges opp til 2000 biler i året, så det er verd å bruke litt tid og ressurser på. Taktrekket må skiftes ut og kanskje må også bilen få tynnere forseterygger.
Med en prislapp fra under 200.000 kroner harr uansett Roomster et stort potensial når den kommer på markedet i oktober.
Roomster og konkurrentene:
Kilde: Harald A. Møller
Modell/Mål | Lengde | Høyde | Bagasjerom liter 5-seter | Takhøyde baksete |
Skoda Roomster | 4205 | 1607 | 460 | 1009 |
Ford Focus C-Max | 4333 | 1595 | 460 | 968 |
Opel Meriva | 4041 | 1624 | 350 | 988 |
Opel Zafira | 4467 | 1636 | 645 | 980 |
Renault Scenic | 4257 | 1617 | 430 | 969 |
Toyota Yaris Verso | 3880 | 1700 | 390 | 1069 |
Toyota Corolla Verso | 4360 | 1620 | 423 | 1002 |