-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
4-dørs cabrio fra Heuliez
Den franske karosserifabrikken Heuliez, som blant annet bygger Opel Tigra, møtte opp på Genève-utstillingen med et forslag på hvordan man lager en fire-dørs cabrio av Peugeot 407.
Franske Heuliez er en av bilindustriens halv-doldiser. Det er de som bygger Opel Tigra, de har vært med på å produsere flere enn 350.000 Peugeot 207 CC, de har nettopp åpnet en stor fabrikk i Slovenia, de leverer råkarosserier til en rekke av Europas store produsenter og de har tatt ut over 200 patenter som har med metalltak-løsninger å gjøre. Metalltak av den typen som forsvinner i bagasjerommet og gjør bilen åpen.
Og her kommer selskapets designavdeling inn i bildet. For de dukker stadig opp på bilutstillingene med nye oppskrifter for hvordan tak skal utformes.
Danserinne
Årets oppskrift var å ta en 407 sedan, stive den opp og legge på et tak som består av tre glasselementer (pluss bakrute) som sklir over hverandre og skjules i bagasjerommet når man ønsker åpent.
Macarena kaller Heuliez denne konseptmodellen, oppkalt – sier de – etter armbevegelsene til en Macarena-danserinne!
Bilen de viste var utarbeidet i alle detaljer, fulle beregninger viste både at bilen kunne brukes og at den kunne bygges. Riktignok får vi ikke vite hvor meget mer den veier, men vi lærer at traversen mellom B-stolpene, som sørger for den stivheten taket ellers hjelper til å oppnå, også tillater at man bygger inn frontale kollisjonsputer også for baksetepassasjerene, og at alle sidekollisjonskrav møtes.
Multitak
Enten kan man bestille hele taket trukket ned, fremdeles er det 300 liters bagasjeplass baki der – og en litt spesiell detalj: når taket senkes ned åpnes bagasjelokket den vanlige veien – det er ikke hengslet bakerst da heller. Eller man kan bruke hvert av de tre glasspanelene som soltak – de kan skyves frem eller tilbake.
Det som også er litt spesielt med denne bilen er at den så bra ut, uansett om taket var oppe eller nede. Alt for ofte blir slike biler designet etter hvordan hekken må bli for å få plass til panelene. Hvilket kan gi litt uheldige utslag nå og da.
Her ser det ikke ut som man har inngått et eneste kompromiss. Det virker som om den sportslige firedørs coupéen er tegnet først, så har man tilpasset mekanikken etterpå.
Dette er det tredje eller fjerne forslaget vi har sett om firedørs cabrioleter de siste par årene. Aner vi en ny trend?