-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lettvekter-drøm
En av de bilene vi bare har hørt fjernt om fra tekniske fagblader de siste fire årene, dukket opp på Genève-utstillingen. Loremo skal møte fremtiden med ekstrem lav vekt.
Nå er det ikke akkurat noen ny oppskrift den tyske Loremo-prototypen varter opp med. Lav vekt og glimrende strømlinjer skal gjøre det mulig å holde følge med dagens trafikk og samtidig kunne presentere et ekstremt lavt forbruk og tilsvarende utslipp.
Loremo-bilen ser ut som en forvokst utgave av GMs el-bil fiasko EV-1 og bruker den samme oppskriften som Panhard PL17 fra 1950-årene. I tillegg har den en sete lay-out som Zündap Janus – de to ekstra sitter med ryggen mot kjøreretningen og ser bakover.
Loremo har faktisk en ganske lang historie, folkene bak den har jobbet med det ene delmålet etter det andre, før alt så er satt sammen i et komplett skall. De påstår at den unike badekar- med stålfag-ramme konstruksjonen er nok til å møte alle kollisjonskrav, og at det – bortsett fra at finansieringen ennå ikke er på plass – ikke er noe i veien for at man skal kunne få godkjent denne bilen i EU-området.
Den presenteres nå i to utgaver. Mens den normale utgaven har en 2-sylindret turbodiesel på 20 hester, har GT-utgaven en tresylindret tilsvarende på 50 hester. De vil da få en toppfart på henholdsvis 160 og 220 km/t, og akse fra null til hundre på 20 eller 9 sekunder. Og forbruker endrer seg også, fra 1,5 liter pr 100 km for den økonomiske, til 2,7 liter/100 km for den tørste.
Dersom denne teorien stemmer, betyr det at med en årlig kjørelengde på 20.000 km kan du nøye deg med 300 liter – eller et besøk på stasjonen hver annen måned.
Bilen har motoren plassert i midten, mellom hjulene - og den driver bakhjulene gjennom en fem-trinns manuell kasse. Den skal veie 450 kg (20 kg mer for tre sylindre) og har en luftmotstandskoeffisient på 0,20. Sammen med et frontareal på 0,22 kvadratmeter snakker vi om en rekordlav luftmotstand. Utvendige mål, slik bilen sto i Genève, er 384 x 136 x 110 cm. Og teorien sier at den billigste utgaven skal koste 11.000 Euro.
Så får vi se da, om dette skal forbli en drøm.