-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tata med livsstil-konsept
Indiske Tata hiver seg på den samme livsstil-bølgen som vi ser tendenser til over det hele nå. Og de gjør det selvsikkert og vellykket med sin Cliffrider.
Selv om Tata fremdeles ikke er noen stor eksportør, har de vært trofaste utstillere i Genève i minst ti år. Først var det småbiler, i stor grad designet i Torino. Etter hvert har de økt i størrelse og ytelse, og det er åpenbart at de skygger bransjen tett, klare til å lansere det markedet vil ha når de bestemmer seg for å sette i gang.
Og det kan bli en seriøs virksomhet. Tata-gruppen er blant verdens store, 215.000 ansatte og inntekter på 18 milliarder dollar tilsvarer nesten tre prosent av nasjonens brutto nasjonal produkt. Ratan Tata, styreformann for gruppen, er blant mye annet rådgiver både for sin egen regjering og for den britiske og sør-afrikanske. Innflytelsesrik, med andre ord.
Bilhistorie
Tata Motors er en forholdsvis beskjeden del av det hele, med 22.000 ansatte og inntekter på 4,7 milliarder siste forretningsår. Deres første bil rullet ut i 1954, siden det er det produsert flere enn 3 millioner. Indias største bilfabrikk har vist klar ekspansjonslyst den siste tiden. I 2004 kjøpte de Daewoo Commercial i Korea, landets nest største lastebilfabrikk, og i fjor kjøpte de seg inn i en stor spansk bussprodusent.
Årets iøynefaller på Tata-standen var døpt Cliffrider Concept. De som syntes de hadde sett den før var nok de som var i Genève i fjor også, men de tok allikevel feil. I fjor viste Tata et Crossover konsept, og årets var helt tydelig basert på den, men den var tatt enda et par skritt.
Crossoveren var en høy off-road-preget sedan med massive linjer. Årets hadde akkurat den samme dynamiske profilen, men det hadde skjedd ting bak. Nå var det et bygget en pickup avdeling der hvor bagasjerommet hadde være.
Velvoksen
Massiv bil er det, over 5 meter lang og med en akselavstand på 3,15 meter. Bredden er på 190 og høyden på 180 cm. Men den ser ikke så tung ut, kanskje fordi designerne har klart å skjule B-stolpen så effektivt at hele siden av bilen får et typisk coupé-preg. Bakdørene er for øvrig hengslet i bakkant, og – siden vi er inne på lukking, det er også muligheter for et sleidelokk som skjuler det som befinner seg på planet, hvis det ikke er for høyt.
Multi purpose, multi terrain sier Tata om bilen sin. Men spør dem om hvem som egentlig har designet den, og de blir ganske så tause. Men siden de åpent forteller om alle produksjonene, at de er tegnet av IDEA i Torino, får vi bare gå ut fra at denne er tegnet av andre. Hvis Tata selv har fått en designavdeling som kan produsere såpass, tyder det bra for denne produsenten. Og det er enda et argument for at resten av bilindustrien må begynne å følge nøye med.