Lexus IS 250/220d

Lexus IS 250/220d

Lexus IS 250/220d

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus LF-A

Lexus til Europa, for alvor

Det er mulig Toyota har sagt det før, men denne gangen behøvde de ikke si det. Geneve viste tydelig at nå mener Lexus alvor med hensyn til Europa.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke ofte du ser BMWs folk gå rundt på en bilutstilling med rynker mellom brynene. Men i Geneve så du dem slik. Først hadde de vært oppe og sett på den nye Passaten, og spesielt hadde de forsøkt å se slutten på bagasjerommet. Da de måtte gi opp det, og innrømme for seg selv at forhjulsdrift og motor på tvers bød på enkelte pakke-fordeler, tok de turen nedom Lexus-standen for virkelig å ødelegge lunch-apetitten. Det første de så var en superbil som går uttapå alt BMW har å by på i den avdelingen.

Den strålende LF-A konseptbilen hadde de flyttet fra Detroit og hit, og tro gjerne på at dette bare er en drømmebil. Men når du hørte noen av deres europeiske utviklingsfolk snakke om at de allerede hadde sett mer enn 300 km/t med denne bilen, begynte du å ane at de mente alvor.

En i rekken
LF-A er siste deltaker i en lang LF-rekke: LF-S, LF-X og LF-C, ingen av dem er blitt til noe, selv om LF betyr (blir vi fortalt) Lexus Future og S var Sedan, X Crossover og C Coupé. Men det skulle forundre oss mye om ikke LF-A ble det. Selv om jeg ikke har fjerneste idé om hva A’en betyr i dette tilfelle. Men det er ikke viktig. Det viktige er at vi snakker om under fem liter og over 500 hester. 2,6 meter akselavstand, 440 cm lang og masse luksus og komfort. Noe særlig mer vet jeg ikke om det tekniske.

Ikke aner jeg hvem som har designet den heller. Wahei Mirai er en av lederne av Lexus Global Design, basert hjemme i Japan, og han sier ikke annet enn at LF-A er et radikalt avvik fra stil og design for Lexus, og antyder at dette kan bli innledningen til et nytt formspråk.
Den offisielle linjen er at det er Kengo Matsumoto som er ansvarlig for linjene her, navnet hans dukker opp i forbindelse med en rekke andre Lexus/Toyota-modeller også. Men de heite ryktene sier at det er ex-Pininfarina/Fiat-designer Leonardo Fioravanti som er hyret inn som konsulent.

I så fall, nok en bekreftelse på at nå tar Lexus Europa på alvor.

Ny IS
Når man så greier å rive seg løs fra denne dukker den nye IS-serien opp. Også en strålende linjeføring, meget mindre japansk og selv om den nok gjerne vil virke nobel har den ingen pompøse limousine-ambisjoner. Sportslig fire dørs sedan, med en rekke friske designinnslag. Også her lukter det italiensk både inne og ute, men det er lenge siden Giugiaro fikk lov til å innrømme at han gjorde en og annen jobb for Toyota/Lexus.

Listen med spesifikasjonene er selvfølgelig stapp full av elektroniske finesser, målene forteller at det er rommelige omgivelser for fire/fem personer, 273 cm akselavstand er sjenerøst (2 cm lenger enn Passat, men 3 mindre enn BMW som drar i samme ende), og vekten på noen prosent over halvannet tonn er nok en del over de nærmeste konkurrentene. Men det interessante er at der den forrige IS kom i to utgaver, kommer denne nye i to utgaver. En gang til: den gamle kom i 200 eller 300 utgave, begge med bensinmotorer.

Også den nye kommer i to versjoner: IS 250 og IS 220d. Enda et tydelig signal om at Europa, her kommer jeg. Det skal bli spennende å kjøre dieselmotoren, 4 sylindre i rekke med såpass mye som 177 hk: kan bli en ganske grov affære. Det skal ikke ta lang tid før BIL kan fortelle deg hvordan den virker. Bensinmotoren (V6) byr på noe såpass uvanlig som 12:1 i kompresjon og under en liter/mil i kombinert kjøring og har spesifikasjoner som får denne til å virke atskillig mer moderne. (Men finnes det egentlig en moderne dieselmotor?)

Men bare det at vi nå kan snakke diesel når vi snakker Lexus forteller jo også sitt om Europa-anslaget: ”I dag selger vi 25.000 Lexuser hvert år i Europa”, sier Toyota-sjef Tokuichi Uranishi, ”det tallet skal bli minst tre ganger så høyt innen 2010. (Det er det året Toyota tar sikte på å ha en høyere global markedsandel enn det GM har i dag). Og han føyer til at ”selv om Tyskland nok er det vanskeligste markedet, skal vi nok klare 20.000 biler/år der innen 2010.”

Som sagt, nå mener Lexus alvor hva Europa angår.

Powered by Labrador CMS