Volkswagen Passat
Volkswagen Passat

Passat skal til topps, Jetta tilbake

Geneve (BilNorge.no): VW Passat skal bli Norges mest solgte bil. Neste år skal det selges 4500 Passat, og i følge Harald A. Møller A/S vil ingen kunne true Passat fra salgstoppen. VW har enorme forventinger til den nye Passaten før en eneste kunder har skrevet kontrakt.

Publisert Sist oppdatert

Superlativene har ingen grenser når lederne i Harald A. Møller snakker om den nye Passaten. Det er nesten så de er uten bakkekontakt, og de har mål og forhandlerkrav som skal gjøre Passat til nummer en. Til uken kommer Passat-prisene og forhandlerne kan starte med å sende inn kontrakter. Men ledelsen i Harald A. Møller tipser villig om enkelte priser på Passat. De er så ivrige for å røpe hemmelighetene at de knapt er til å stoppe.

Billigste nye Passat vil koste 260.000 kroner. Det blir en ”innstigsmodell som bare skal brukes i reklame og markedsføring. Bilen som skal toppe salget blir en Passat med 105 HK diesel til under 300.000 kroner. Ledere i Møller hevder at ”da vi fortalte denne prisen til våre konkurrenter, fikk de noe å tenke på”.

Det skal komme en Passat med 200 HK turbomotor til rundt 450.000 kroner, og det mener informasjonssjef Paul Hegna i Møller blir ”den perfekte firmabilen”.

- Vi skal selge 4.500 Passat i 2006, sier han. På bilutstillingen i Frankfurt i oktober lanseres stasjonsvogna og de første bilene kommer til norske forhandlere i oktober/november.

Tar tilbake Jetta-navnet
Først het Golf sedan Jetta. Så ble navnet endret til Vento og deretter, fra 1998 til Bora. Når den nye Golf sedan lanseres i oktober, har man tatt tilbake Jetta-navnet. Bilen er vist på bilutstillingen i Detroit, og Harald A. Møller venter at det skal bli stor interesse for den nye fire-dørs sedanen.

- Nye Jetta er nesten like stor innvendig som dagens Passat, sier Paul Hegna. Og når nye Passat blir en større bil, er det helt sikkert plass til en Jetta.

Polo i juni
Ledelsen i Harald A, Møller A/S gratulerer BilNorge med de avslørende bildene av den nye Polo. De hadde faktisk ventet at bilen skulle komme som en overraskelse i Geneve – men det blir verdenspremiere på bilutstillingen i Leipzig i april.

- Salgsstart i Norge blir i oktober, sier Paul Hegna. Den nye Polo blir faktisk ikke så mye større enn dagens modell – den bare virker større.

- Vurderes salg av lille Fox fra Brasil?

- Nei, den blir for liten, og med de norske avgiftene blir ikke en slik minibil konkurransedyktig.

Powered by Labrador CMS