-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sbarro? Da er det Geneve
Jeg aner ikke noe mer typisk Geneve-utstilling enn Sbarro. Denne lille italieneren som driver design-skole og som hvert år er på plass med de mest fantastiske kreasjoner. Som C2 med 3-liters V6 motor sentralt plassert, seks-dørs Multipla eller Mille Miglia replica.
Det er ingen andre som kan gå rett i delebingen til Ferrari og hente en V12 motor med passende gearkasse, og så få lov til å bygge noe som ser ut som en 1953 Mille Miglia Ferrari rundt den. Eller hente en Multipla, kutte den på tvers og montere på et dørpar til og legge inn enda en seterekke. Eller be om de nødvendige bitene fra Citroën til å bygge verdens villeste C2.
Franco Sbarro gjør det. Hvert eneste år. Resultatet viser han på Geneve-utstillingen. Som regel en kjempestand, jeg håper den er sponset for Sbarro er virkelig et av de store trekkplastrene, som er bemannet av en flokk yngre, ivrig utseende unge herrer. Det er elevene, for Sbarro driver en ganske videregående skole i bilforedling.
Lærer alt
I løpet av et år lærer elevene intet mindre enn å designe en bil, både styling og mekanisk, de lærer å bruke tilgjengelige komponenter på oppsiktsvekkende måter, de lærer trimming og chassisdynamikk, og de lærer å omsette kunnskapene sine i ferdig bil – fem seks komplette biler bygger disse heldige elevene hvert år. Det aller meste særdeles vellykket.
Og på søndagene kan mor og far ta med seg småbarna, så får ungene en hel dag hvor de kan drømme seg frem til Harry Potter biler som så blir fremstilt i 1:10 skala av Sbarros modellmaker-elever. Så her er det noe for hele slekta.
Det er ingen grunn til å bruke for mange ord på årets Sbarro stand, annet enn å si at den holdt god, gammel standard. 220 hester fra bak førersetet på en temmelig ombygget Citroën C2 høres vel egentlig ganske morsomt ut. I samme slengen gjorde han et forslag for Torinos olympiske komité: en 8 seters Multipla med 2 x 3 dører. Et par Ferrari-avleggere med V12 eller V8 motorer var der i år også, og en meget ombygd C4.
Som vanlig brukte jeg lenger tid der enn på noen annen stand. Dette er ren glede. Merkelig at ingen norske har vært elev der ennå forresten.