-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Super Tandem
Så har jeg sett den også, den spanske superbilen vi skrev om lenge før Geneve åpnet sine dører. Jeg er sjarmert av de glade optimistene bak den og har stor sans for tandem-biler. Og 12 kunder i året finner de kanskje nå som russere og kinesere også begynner å bli bilgærne.
På den annen side er det jo greit å se om man overlever det første året før man blåser ting for høyt opp. Og det har vært mange nok som har debutert i Geneve, men ikke kommet over sommerferien en gang.
Men egentlig burde tandem-konfigurasjonen alene være nok til å sikre dem en plass i evigheten. Bak-hverandre har historie fra flyene under første verdenskrig – da satt imidlertid som regel passasjeren, eller skytteren, foran akkurat som i tyve-årenenes Bedelia. En bil jeg alltid har oppfattet som ganske feig – det er lite galant å plassere passasjeren nærmest ulykken har jeg alltid ment.
Men i etterkrigstiden har vi hatt mye rart, fra Messerschmitt til Gordon Murrays geniale lille Rockett – et praktfull kjøretøy som fremdeles brukes av en annen helt, Doug Blain, den beste redaktør CAR Magazine noensinne har hatt, til dagligturer i Londons tette trafikk.
Tramontana har en egenskap som den deler med Rockett: lav vekt. Det oppgis 950 kg, selv om den massive rammen ser ut som atskillig mer. Men man må jo tro de som har skrevet dette. Og mye treverk i karosseriet er kanskje med på å holde vekten nede. Edeltre uttapå og ekte gull på maskotten høres kanskje litt tacky ut (og den neste utstillingen de skal delta på er Top Marques, som er virkelig Harry, i Monte Carlo)
Men i bånn ligger skikkelig opphengning, en meget stiv aluminiumsramme, karosseriplater med velorienterte kullfiber og med en V 12 motor hentet fra hylla til BMW. De sier bare 500 hester pluss og 300 km/t pluss og null til hundre på fire minus, men er ganske konkrete på 1,9 kg. pr. hestekraft. Det staves B.O.M.B.E.
Lang er den: 4,9 liter og selv om hun sitter bak, og ikke ved siden av deg, måler den allikevel 207 cm i bredden, så det er ikke noen bil til å filtre i trafikken med. Maks høyde er 120 cm og du sitter så godt til at du lett sneiper sigarett i asfalten der du står og venter på grønt.
Våre venner har lovet oss en tur til sommeren. Foreløpig er det en fjern drøm – men se ikke bort fra at den blir en realitet. Genevebilen var ferdig og et chassis til er nesten ferdigbygget – og dermed er en sjettedels årsproduksjon ferdig.