-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tata er med, som vanlig
I fjor gikk India for første gang gjennom 1 million personbiler produsert-grensen. Folk som snakker om Kina som en kommende bilstormakt, har åpenbart ikke oppdaget at det landet er ganske etablert, det går forbi Tyskland i år. Det er India som er det kommende. Og Tata er blant de store der.
Tata er den største indiske bilfabrikken, når man ser bort fra de to som produserer på lisens (Mahindra og Hyundai). Og Tata har vært en trofast utstiller på Geneve-utstillingen i nesten 10 år nå. Gjennom dem har vi hatt en viss kontakt med indisk bilindustri en gang i året, og har kunnet følge utviklingen.
Det er spesielt én norsk bilimportør som har hatt tett kontakt med denne store indiske bedriften, han hadde sågar noen kommersielle utgaver av merket hjemme. I dag er han ivrigere enn noensinne på å overbevise oss alle om at nå er kvaliteten verre enn verst, ille var det før men verre er det nå det er nesten så man kan ha ham mistenkt for å holde andre unna fordi han planlegger en offensiv selv, ganske snart.
I.De.A
De siste årene har nemlig Tata latt sine biler designe og konstruere hos I.De.A. i Torino, og de vet en ting eller tre om biler for utviklingsland, og vet også hvordan man tegner inn kvaliteten på konstruksjons-stadiet, slik at man blir mindre avhengig av dyktige arbeidsstokk eller moderne maskiner for at ting skal komme riktig sammen.
Da vi gjennomgikk Tatas siste - Xover, en glup blanding av SUV og Minivan - var det i hvert fall ikke mange feil å se der. Selv om jeg også vet at dette var en spesialpreparert utstillingsbil.
Dette er en helt ny bil på en helt ny arkitektur. Den har ikke noe med de tidligere modellene derfra å gjøre (Indica, som blir City Rover i Storbritannia), men har solide mål i mellomstørrelse: aksleavstand på 285 cm og utvendige mål på 485 x 192 x 180 cm. Med en ikke-spesifisert motor som møter Euro IV og en automat eller 6-trinns manuell kasse. Spesifikasjoner up to date.
Til Europa?
Noe nytt om eksport fikk vi imidlertid ikke vite, men Justin Norek, som er designsjef hos I.De.A. (og med lang fartstid hos Husqvarna, så svensken hans er ganske forståelig,) mer enn antyder at nå skal vi snart få se bilene hans på veiene på dette kontinentet også.
Xover var i hvert fall meget tiltalende og noe konkret lærte vi da der også. Akkurat som Peking i sin tid ble døpt om til Beijing, heter ikke Tatas hjemsted Bombay lenger. Nå kan du like godt lære det – det heter Mumbai. Og det uten en eneste kulturrevolusjon.