-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GE hjelper Hyundai
Det virker nesten utrolig: en av de aller mest avanserte konseptbilene i Genève nå kommer fra Hyundai. Med sterke innslag fra General Electrics skattekiste.
GE har jobbet med kunststoffer i 50 år, og på den konseptbilen som tar hedersplassen på Hyundais stand i Genève har de bidratt med minst 30 forskjellige innslag av en materialbruk man aldri har sett make til før. Og alt sammen er tilgjengelig for produksjonsbiler i morgen. Ikke i overimorgen eller om 10 år, men på biler som ligger på tegnebrettet nå.
QuarmaQ er modellen døpt, det betyr sikkert et eller annet. Langt viktigere er navn som Xenoy iQ eller Velox iQ eller fleksibel Noryl. Alt sammen navn på GE-materialer som er brukt i bilen.
Vi kan slå fast at plasten har medført en vektbesparelse på 60 kg – ikke så veldig mye, men det tilsvarer 80 liter drivstoff mindre pr. år – ved normal kjøring. Morsommere er det å høre at vesentlige plast-deler på denne bilen, er formet av ca. 900 gjenbrukte plastflasker som ellers ville endt på dynga. Disse lar seg nå forme i kompliserte 3D-fasonger, eller det kan konstrueres med programmert elastisitet brukt i for eksempel fotgjenger-beskyttende soner.
Men det er ikke bare materialer som gir ekstrem fotgjengerbeskyttelse vi snakker om her. Vi henter for eksempel frem Lexanen som gir masse transparente overflater, til og med i dørene, og som sparer masse vekt i forhold til vanlig glass.
Bakdøren er en fantastisk konstruksjon der alt er bygget inn, fjærer og dempere, ledninger, lys, elektronikk, vindusvisker, kollisjonssoner – alt er bygget inn i denne enheten. Innvendige overflater, airbag-åpninger integrert i interiøret, ekstra tynne seter (Johnson Controls, men GE materialer), krystall-aktige instrumentoverflater, stemnings-lys innvendig, tynne wire, dekk som er bygget opp av et spesielt silisium-holdig materiale (for å bedre drivstofføkonomien) er bare noen i en lang rekke du-store-verden nyheter på denne bilen.
Dessuten bør vi jo ikke glemme at den er designet ved Hyundais designsenter i Opel-byen Rüsselsheim. Der er det Thomas Bürkle som har kommandoen, og det hans folk har fått til er den mest progressive (sammen med Bertones Barchetta) fasongen vi så i Geneve i år.
Bilen har selvfølgelig noen tekniske data også, men de blir nesten totalt uinteressante sammenliknet med materialbruk og form: 4x4 drift, 4 dører, fire sylindere. 2-liters Euro5 dieselmotor på 140 hk som drar gjennom en 6-trinns automat.
Den måler 448 x 198 x 162 cm og har en akselavstand på 268 cm. På denne bilen er hjulene 22-tommere og dekkene har 35-profil. Det hjelper godt på å formidle inntrykk av mange flere muskler enn det egentlig er her.