-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ett-spors bil
Den Sveitsiske to-hjuls Ecomobile har vært en drøm for mange i lang tid. Nå er den kommet i nytt opplag.
For mange år siden reiste fotograf Baashus og jeg bortom Winterthur i Sveits på vei hjem fra en Genève-utstilling. Den omveien resulterte i en av de underligere BIL-reportasjene og en av de morsomste på-hjul opplevelsene jeg noensinne har hatt (KLIKK HER for å lese).
Tenk deg sittende inne i en sigar. Motorsykkelstyret er ganske normalt, men kjørestillingen er alt annet enn. Litt chopper kanskje, men dette er ikke noen late Harley-greier med 1300 omdreininger.
Her har vi oppunder 9000 BMW mc-omdreininger bak øret og noe som overhodet ikke stemmer, nemlig mer enn 50 grader nedbrekk. Hvordan kan det harmonere med at den faktisk sto på fire hjul da vi startet?
Denne maskinen, konstruert og bygget av en ex-Swissair pilot som begynte å kjede seg. Det er nemlig en to-seters, lukket motorsykkel, men med to støttehjul, et på hver side, som holder sykkelen oppe når det hele står stille, men som blir trukket opp når det begynner å bevege seg.
Og som det beveget seg.
I år kom Peraves, som firmaet heter, til Genève, for å vise en ny utgave av vidunderet. I forhold til den bakgårdskonstruksjonen vi kjørte snakker vi nå Porsche-kvalitet og finish, og en helt ny linjeføring.
Nå drives den av en 1171 ccm BMW K-motor på 130 hk, det hele veier 460 kg så akselerasjonen er ikke oppsiktsvekkende, 5,7 til 100, men strømlinjene gir den en toppfart som lukter på de 300 og så er det nedbrekket da.
Statistikk (denne er tysk og grundig) forteller at av 100 førere på Ninja-, Fireblade-, GSX-R- eller 999R-type sykler har bare 20 vært i nærheten av 40 grader. Og bare 5 tilhører crack-klassen som forholdsvis regelmessig er på mer enn 45 grader.
Men her kommer 52 grader som en helt naturlig del av fremdriften – det er nesten ikke dramatisk en gang, før du ser det fra utsiden.
Noenogfemti tusen euro skal de ha for denne 365 cm lange kompositt-strukturen, og da snakker vi Z4, SLK eller Cayman-land.
Men vi snakker også ekstrem eksklusivitet (90 produsert på 20 år) og et samhold som er vanskelig å finne andre steder. 10 eiere på felles ferietur tvers gjennom USA for eksempel.
Jeg er vel blitt ti år stivere og reddere siden sist, men dette skal jeg prøve igjen!