Russo Baltique
Russo Baltique
Russo Baltique
Russo Baltique
Russo Baltique

Sinuskurver fra Moskva

Vi har fortalt deg om Russo-Baltique før. Da den dukket opp på Villa d’Este i fjor. Jeg begynner jommen å lure på om jeg ikke liker den allikevel.

Publisert Sist oppdatert

Den så ut som ikke noe annet da den dukket opp på skjønnhetskonkurransen ved Como-sjøen i fjor. Russo-Baltique navnet hadde vi nesten ikke hørt om siden første gang Rally Monte Carlo ble avholdt i 1912.

En stund etter Villa d’Este i april i fjor begynte noen brikker å falle på plass. Ivan Shishkin het russeren som ledet dette nye selskapet som har tatt det gamle merkevarenavnet og tar sikre på å blåse liv i det igjen.

Mannen som hadde designet bilen het Zvlad Tsikokolia, fra Georgia og han, og hans andre designkolleger, hadde fått ikke så lite hjelp av en av mine favoritt-designere, Vladimir Pirjokov.

Multikunstner

Pirjokov lager de muntreste skisser du kan tenke deg, han var mannen bak det lille bonsai-treet vi fant i prototypen til Citroëns C6 (som han hadde gjort interiøret på) og i dag er han en av de beste designerne Toyota har i sitt ED2-sentrum like ved Nice.

I fjor kunne jeg nok styre meg for fasongen på denne massive 5,18 meter lange bilen. Men underlig hva som skjer når tiden går. I dag harmonerer disse solide sinuskurvene meget bedre med min oppfatning av verden, og stemmer også godt overens med det Honda presenterte på sin nye hybrid-konsept i Genève. Sinuskurve-karosseri etter samme oppskrift, men mindre målestokk.

Fremdeles var nok russeren lett bisarr, men ikke så underlig som for et år siden.

Jubileum

Grunnen til at den ble vist på Genève-utstillingen også, var at i tillegg til å gjøre oppmerksom på at det finnes et kontor i Moskva med design- og engineering-kompetanse, så fyller Russo-Baltique 100 år i år.

Karosseriet er en avansert konstruksjon i kullfiberarmert plast og interiøret ser ut som en moderne finsk sauna med noe som ser ut som lys bjørk overalt.

Understellet er ikke spesielt mystisk, en Mercedes-Maybach oppskrift, 3 meters akselavstand, pneumatisk fjæring og en 6-trinns automat som overfører kreftene fra en 555-hester V12 biturbo.

De påsto såpass lavt som 1900 kg og tilbyr sågar ytelsestall: 0-200 km/t på 13,2 sekunder og en toppfart på 314 km/t.

Større applaus nå enn forrige gang, og det er fordi jeg har forandret meg – ikke bilen.

Powered by Labrador CMS