-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spyker får italiahjelp
I fjor overrasket Spyker med sin Peking-Paris modell. I år slo de til med en annen nyhet – en C12 med nytt karosseri fra Zagato.
Jeg blir vel aldri trett av å fortelle om Spyker, som da de var en ganske fersk, liten produsent og først slapp oss løs på landeveiene med en av sine håndbygde unikater. Deretter lånte de oss, uten et spørsmål, en av sine råeste biler som vi kunne vise frem til alle som ville se på den første bilutstillingen på Lillestrøm.
Det var ikke bare derfor vi var ganske måpende beundrende over Peking-Paris-modellen som de presenterte som en prototyp på Genève i fjor. En SCHVÆÆÆR modell som de døpte SSUV, Super SUV betyr det, bygget på en VW Touareg og virkelig beregnet på å kunne klare turen fra Peking til Paris, slik en av de tidligste Spykerne gjorde det for nøyaktig 100 år siden.
En slik bli sto der i år også, nå ble den kalt den første før-produksjonsmodellen. Og vi ble lovet den første kundebilen mot slutten av året til en pris av ca. 235.000 euro.
Men Victor Muller, selskapets utadvendte 2 meter høye (det er med andre ord god plass i disse bilene) sjef, som også har gjort noe så vanvittig som å kaste seg inn i Formel 1 sirkuset, hadde enda en nyhet å by på.
Jeg var 18 da jeg fikk min første bil med Zagato-karosseri, forteller han nå. Etter den slitne Flavia Zagatoen har jeg vært ekstremt fascinert og betatt av hva som har kommet fra denne tradisjonsrike karosserimakeren.
Nå kan vi slå fast et par ting: Fulvia Zagato var ikke akkurat verdens vakreste bil, og stilen på Spyker-bilene frem til nå har vært, skal vi si, litt bisarr. Her har Victor Muller samarbeidet med Zagatos sjefdesigner, Norihiko Harada, og resultatet er en Spyker C12 Zagato som ikke akkurat er det vakreste jeg har sett. Men det syntes jeg heller ikke om Zagato Raptor fra 1996, som åpenbart er i samme familie.
Men eksklusiv skal den bli, 24 eksemplarer skal bygges, og den første skal leveres om nøyaktig ett år. Det er dessuten ganske mange imponerende aspekter ved modellen.
Fra det ble endelig klart at Spyker skulle overta F1-teamet fra Midland, fikk Zagato klar beskjed om at den nye modellen skulle ha en bråta F1-referanser i linjeføringen og i detaljene. Selv så jeg ingen, men Spykers GP-fører, Adrian Sutil sa at han kjente igjen mange.
Men en designprosess som startet i oktober og ble ferdig rett over nyttår, og et aluminiumskarosseri som så blir håndbygget og ferdiggjort på innsiden av 4 uker (av Coventry Prototype Panels) - det er imponerende.
Taket har en tydelig double bubble, et typisk Zagato-trekk. Ellers bør vi kanskje nevne at bilen skal få en W12 motor (VW) på ca. 500 hk, flere transmisjonsformer er tilgjengelige, men vi snakker kun bakhjulstrekk her.
450 x 202 x 125 er ganske tette mål, og en vekt på 1480 er ikke akkurat rørende lettvekt, men heller ikke korpulent. Det snakkes om 310 km/t og 3,8 sekunder til 100. Og 495.000 euro.