Thomas Bürkle med sin Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic
Foto: Jon Winding-Sørensen
Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Hyundai ix-onic

Designer-Hyundai

Kan grunnen til at Hyundai er DET merket som ikke går tilbake, være at de har vært ganske kompromissløs når det gjelder design?

Publisert Sist oppdatert

På markedet var Hyundai en designmessig og teknisk banalitet langt inn i dette tiåret. Men så begynte de å komme med design-forslag som var ganske avanserte, ikke enkle å forstå, men som helt åpenbart fulgte et spennende spor. Samtidig som det ble stadig klarere at de ryddet opp i den tekniske avdelingen også.

LES VÅR FORHÅNDOMTALE AV HED-6

Thomas Bürkle er en av de mest lavmælte designerne i bransjen. Han har vært med på alle HED (Hyundai Europe Design) prototypene siden den første ble vist i Genève i 2005. Så kom Genus året etter, og Arnejs i Paris, 2006.

Først en Q

I Genève 2007 hadde vi Quarmaq – det var så vidt at ikke Hyundai gikk i den umulige Q-fellen som Nissan har falt i – det er ikke lett å skrive om modeller man ikke kjenner rettskrivningen til.

i-Mode, eller HED 5, kom til Genève i fjor – og var på mange måter en bil litt på samme lesten som årets som av en eller annen grunn heter HED 7. Hvilke av bilene fra Paris sist høst som var blitt HED 6, aner jeg ikke, for det var jo produksjonsbiler alle sammen.

Men jeg vet i hvert fall hva Bürkle, som var en profilert designer under Chris Bangle hos BMW, før han kom som Europa-sjef, design, til Hyundai (med studio rett rundt hjørnet for Opel-fabrikken – og rett ned gata for Mitsubishi, forresten), sa om årets konsept.

Staker opp kursen

At han jobbet meget for å få til de spennende sideflatene, konkav/konveks, at Hyundai-fronten ville vi oppleve stadig tydeligere og at kanskje så mye som 70 prosent av konseptbilens ideer vil dukke opp i en produksjonsmodell en gang.

Det sier selvfølgelig ikke han, men alt tyder på at vi snakker en Tucson-avløser, at denne også vil bli bygget i Europa, og at den vil bli døpt iX35.

Målene vil nok bli beholdt, 440 x 185 x 165, og drivlinjen – som her er en 1,6-liters turbo bensin med seks trinn og twin-clutch-kasse – blir en del av tilbudet. Her er den oppgitt til rett under 150 g/km. Når den kommer i produksjon, vil man kunne velge mellom for- og firehjulstrekk.

Men 21-tommers hjulene, polert aluminium som blankt på utsiden og ren ull og andre naturmaterialer på innsiden, vil nok forsvinne når bilen kommer i produksjon.

Regn med en solid konkurrent til Kuga, Qashqai og de andre i dette segmentet.

SE SPIONBILDER OG DATAMANIPULASJON AV MODELLEN HER

Powered by Labrador CMS