Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru i Genève

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru Viziv Concept

Subaru spiller ut konsept-esset

Ny Forester er trygt, solid og godt. Men en flashy Viziv ødelegger ikke akkurat den heller.

Publisert

Selvfølgelig hadde Subaru alle de trauste modellene sine på plass i Genève, noen sågar gjennomskårne slik at du virkelig kunne forsikre deg om hvor til de grader ustoppelig firehjulsdrevne de egentlig er.

Men i de siste årene har denne produsenten sluppet seg litt mer løs, og blant annet fortalt oss at design er noe de begynner å legge skikkelig vekt på. Vi begynner å ane noen tendenser, først og fremst i XV, men også Forester har et tilløp eller to.

LES OGSÅ: Subarus fremtid

Produksjonsmodellene er fremdeles langt unna de konseptene vi har sett tidligere. Men de gjentok altså påstanden nå, den om mer stil og fæssjen, med et skikkelig håndfast bevis ved å presentere oss for Viziv.

Allerede 20-tommers hjul og en lysoppsetning som både er ekstremt cutting edge, og samtidig hinsides alle regelverk, forteller klart at dette er ikke beregnet for produksjon i morgen. Og sommerfuglvingedører for alle setene, er heller ikke akkurat bruker- eller produksjonsvennlig.

Men glem det, her er et stykke rullende skulptur som er mye mer sammenhengende og harmonisk (kall det gjerne organisk) enn vi er vant til å se fra Osamu Namba og hans gjeng med designere.

Drivlinjen forteller kanskje også litt om fremtiden. En to-liters bokser-diesel drar forhjulene via en CVT-kasse, mens det er to elmotorer bak, en til hvert bakhjul, som slår inn når det trengs, enten for å sikre eldrift eller for å gjennomføre 4x4-tankegangen.

Et smart styresystem kan sørge for at høyre og venstre bakhjul får ulike mengder dreiemoment, avhengig av kjøreforholdene.

Og dermed dropper man mekanisk drift bakover med betraktelig gevinst både når det gjelder bakseteplass og lavere gulv i lasterommet.

Målene høres også ut som de kunne komme fra en produksjonsmodell: 2,64 meters akselavstand, og et samlet volum på 4,32 x 1,90 x 1,51 kubikkmeter.

Jeg likte bilen. Det var ikke SÅ mange konsepter den hadde å konkurrere med i år, men denne lå i toppsjiktet. Ikke minst fordi man kan godt se for seg viktige elementer herfra flyttet rett over på samlebåndet.

Jeg bare håper det ikke tar for lang tid.

Powered by Labrador CMS