-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Toyotas åpenbaring
Vi fikk en første skisse for noen uker siden – nå slipper Toyota offisielle bilder av FT-86 Open Concept som skal vises i Genève.
Når den kule GT86 er utgangspunktet, må det bli stilig. Og selv om Toyota sier dette er en ren konseptbil, og at mye gjenstår før den eventuelt kan realiseres, er det lett å se for seg det ferdige produktet.
LES OGSÅ: Logisk GT86-utvikling
Den har omtrent de samme målene som GT-86 (alias Subaru BRZ) – det vil si en lengde på 424 cm og en bredde på 178 cm over en akselavstand på 257 cm.
Takkonstruksjonen er en tradisjonell kalesje der mange stofflag og glassrute skal sørge for isolasjon og komfort når man kjører lukket. Når du kjører åpent foldes taket ned i et rom bak baksetene slik at bagasjerommet i liten grad påvirkes.
Sportslig
Setekonfigurasjonen er den samme som i GT86, det vil si 2+2 der baksetene egner seg best for oppbevaring av bagasje, eventuelt kan to barn sitte der om turen ikke er for lang.
Selvsagt benytter man også samme drivlinje som i coupéen – en 2,0-liters boxermotor med 200 hk koblet til en tettsteget 6-trinns manuell girkasse, alternativt en 6-trinns automatkasse med hendler på rattet for manuell overstyring.
Ifølge Toyota gjenstår en del arbeid før bilen eventuelt kan lanseres, selv om en åpen utgave har vært med i planene fra starten. Grundige vurderinger er nødvendige for å avgjøre i hvilken grad endringer i chassisstivhet, balanse, vekt og aerodynamikk påvirker ytelsene i forhold til GT86.
Godt utgangspunkt
GT86 skilter med en nær perfekt vektfordeling på 53/47 mellom for- og bakaksel. Det gir suveren respons for både styring, gass og brems, godt understøttet av et lavt tyngdepunkt på kun 460 mm.
Selv om det er sannsynlig at stofftaket vil senke tyngdepunktet ytterligere, kreves likevel grundigere analyser for å sørge for tilsvarende balanse som i coupéen.
Omfattende vektbesparelser gjør at GT86 har en egenvekt på bare 1.257 kg. Å konstruere kabrioleten som en «vektnøytral» slektning til kupeen GT86 er derfor et viktig punkt på veien mot en eventuell realisering av FT-86 Open Concept som produksjonsmodell.
Vi får håpe responsen i Genève er positiv og at bilen realiseres.