Genève - kvelden før
Mitsubishi GR-HEV heter en av de tøffeste konseptbilene så langt. En skikkelig truck som kan brukes til premierer i Operaen.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Tøft av Mitsubishi å låne en gammel Celeste fra sin sveitsiske importør. Grusom vil nok mange si. Jeg syns den er en av de fineste japanerne fra 70-tallet.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
De lover oss StingRay, men da må vi vente til denne har vokst seg stor og sterk. I morgen?
Genève - kvelden før
Hyndai viser sin hydrogenbil, som de kaller verdens første småserieproduserte bc-bil. Men til Oslo skal den ikke.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Grand Santa Fe får vi ikke lov å se før i morgen...
Genève - kvelden før
... derfor dekkes den til igjen
Genève - kvelden før
Rallyversting fra Hyundai - bra noen nye merker kommer på banen når Ford og Citroën trapper ned
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Baneverssting fra Audi
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
I morgen vet disse ALT om absolutt ALLE de utstilte bilene.
Genève - kvelden før
Koenigsegg nummer 100. Hvem skulle trodd det, da dette eventyret startet?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Forgylt eksossrør, det blir noe å bruke tannbørsten på.
Genève - kvelden før
Fra Genève skal bilen rett til kunden i Hong Kong. Han er visst glad i gull.
Genève - kvelden før
Christian von Koenigsegg har alltid trodd på prosjektet. Ril jubileumsmodellen har han signert en liten plate i fronten.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Christian von Koenigsegg har alltid trodd på prosjektet. Ril jubileumsmodellen har han signert en liten plate i fronten.
Genève - kvelden før
På tross av meldinger i pressen er åpenbart ikke Gumpert så veldig konk allikevel. Vi får historien i morgen.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Våre venner med Apano GTA har døpt om bilmerket til Spania - så vet vi i hvert fall hvor det kommer fra.
Genève - kvelden før
Valmet, som blant annet bygger Fisker viste lille Eva med range extender.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Det sto en Bentley også hos Valmet. Finnene gjør cabrioleten.
Genève - kvelden før
Du fikk med deg Bertones Aston stasjonsvogn i billedbrevet tidligere i dag. Jommen har de ikke også bygget en firedørs Rapide-utgave. På bestilling!
Genève - kvelden før
Dette er en annen Roding enn den vi har sett før. Kanskje den endelig er i produksjon?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Jeg har sagt det før, uten Sbarro - ingen Genève. Så det ble jommen Genève i år også. Du fikk med enda noen av hans i bildebrevet tidligere i dag.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
CR-V kjenner vi jo, men denne så veldig hemmelig ut slik den sto. Kan den være den har den nye 1,6-liters dieselen under panseret?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Brabus har også skjønt at gammelt betyr penger, og har startet sin Classic Service.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Hamann viste en Harleyvariant. Slikt overlater man kanskje helst til de som kan det?
Genève - kvelden før
Pariss, liten, lekker og elektrisk, traff vi på Paris-utstillingen i fjor. Takk, det går bra, sa han.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Euf vil gjerne vise at han bygger egne biler. Inkl. egen V8 motor.
Genève - kvelden før
Ligner den nye Renaulten litt på Lancias ferskeste Delta?
Genève - kvelden før
Tro det eller ei, den nyeste SsangYong konseptbilen heter faktisk også Siv!
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Abarth boltrer seg i varianter.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Var det jeg som sa det var feigt å smugtitte bak teppet? Jeg kunne ikke dy meg hos Alfa - morgendagens festdronning. Det er en hvit 4C der også!
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Mens folk sto i åndeløs kø for dette, var det noen andre av oss som kunne fotografere biler som egentlig skulle vært skikkelig tildekket.
Genève - kvelden før
Det er mye underlig&elektrisk i Genève i år også.
Genève - kvelden før
Kinesiske Qoros virket skikkelig gjennomført. De skal vi få høre mer fra.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Var det fire forskjellige modeller Qoros viste? Jeg kom ut av tellingen.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Når Mercedes begynner med Decalomania, a la Abarth, begynner det å bli moro - selv om dette var kanskje litt for stilig?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Vellykket bil, den nye Gran Turismo-utgaven av 3-Serien.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Nå er det 2008 det skal dreie seg om, og så varer det vel ikke lenge før nye 308 er her...
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Fremdeles er Onyx noe av verdens nydeligste. Men ikke spør etter Selvaag. Per Ivar hvem....?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Volvo er tilbake til skandinavisk design igjen.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Alfa Romeo forslaget fra en designskole i Totino var nesten litt for vakkert. Er ikke ungdom og studenter sinte mer?
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Nærmere enn dette kom vi ikke FT-86 Open Concept dagen før dagen.
Genève - kvelden før

Genève - kvelden før

Genève - kvelden før
Jommen skal ikke RAV 4 bli premium også!
Genève - kvelden før
Bilpleie for avanserte. Høyttrykkstrøvbortblåsing med hvite hansker hos Bugatti.
Genève - kvelden før
Bilpleie for avanserte. Et kjemikalium eller to hos BMW.

Lovende Genève-utsikter

Jeg kan jo ikke si jeg har sett alt ennå. Men jeg har sett så mye, og det er så mye jeg ikke har sett men gjerne skulle sett, at jeg kan love at dette blir en strålende Genève-utstilling. Igjen. Den stenger ikke før den 17., så du har god tid.

Publisert Sist oppdatert

Jeg har jo et visst håp om at du skal få detaljer og spesialiteter fra utstillingen når vi får summet oss etter de første inntrykkene. Men ha oss tilgitt når vi nå i første omgang bare pøser på med litt bilder.

Det burde i hvert fall kunne formidle noe av stemningen.

Det som er litt morsomt er at det fremdeles dukker opp navn vi ikke har hørt om før, selv om Spania GTA bare viste seg å være et nytt navn på gamle venner. Men for eksempel Soleil Motors.

Det – viste det seg – var en Corvette. Men litt mer enn det. Anadi heter den, og er en Corvette bygget om i Italia etter tegninger fra en tyrkisk designer som bor i Nederland. Plutselig er jeg ikke så sikker på at jeg gleder meg til de skal dra av teppet.

Engelske Noble kjenner vi, de har vært on and off i mange år. Nå er de on – hvilket åpenbart også Gumpert er, beretningene om dyster konkurs var heldigvis lettere overdrevet. Og tyske Wiesmann hadde noe som så skikkelig evil ut, under et teppe. Ses der på formiddagen i morgen.

Da skal jeg også se om det er som jeg tror at det er ekte Dino som står under det ene teppet hos Pininfarina, og ikke et forsøk på å gjenskape et ikon. Under det andre teppet hviler en studie som heter Sergio – en hyllest til annen generasjons Pf – som døde for ikke så lange siden.

Bugatti skal jeg ikke se for mye på, det så ikke ut som det var noe annet enn ekstrautstyr til den etterhånden ganske aldrende Veyron.

Og det så ikke ut som de hadde gjort plass til noe veldig nytt hos Lambo heller. Men man vet aldri, VW-gruppen har en av sine kraftmanifestasjoner i kveld, og det pleier å dukke opp en eller annen overraskelse i den forbindelsen.

Som at styreformannen holder på å dette av en elektrisk scooter, for eksempel. Eller, mye bedre, at de har hentet Maria Mena til å underholde.

Derimot skal jeg selvfølgelig besøke Italdesign. Dette er deres tredje år i fangenskap (under VW), og det strømmer på mannskaper fra Tyskland.

For eksempel er Carsten Mannerjan nylig blitt sjef for Interiør Design der – du kjenner ham blant annet for en rekke nydelige Audi-jobber. Men Giorgetto Giugiaro er en høflig mann og forteller at alt går som smurt.

I de store hallene i etasjen under er det selvfølgelig Ferrari og Alfa som kommer til å rule i morgen. Ferrari med sin Enzo-etterfølger, og Alfa med en bil som ikke bare bringer italiensk superdesign tilbake til produksjonsbilene, men som også later til å være ganske annerledes teknisk. Plutselig blir det mye Porsche ikke er alene om. Kanskje.

Men jeg tror ikke jeg gidder stå i kø for å være den første om får et glimt.

Da vil jeg heller ta en prat med alle gamle svenske bekjente som nå har sentrale roller hos kinesiske Qoros – for å høre hva dette er. Det hele virker vanvittig profesjonelt. Men det gjorde jo kinesisk jernbane også, inntil hele jernbanedepartementet forsvant på grunn en del kinesiske merkverdigheter.

Ford så ut som de hadde noen spennende opplegg på forfinet varebilbasis – de er jo snart de eneste her i verden som veken selger egne varebiler til andre fabrikker, eller supplerer på med andres produkter. Connect-bilene derfra burde være bra.

Franskmennene har jo noe alle sammen, og jeg må jo se nærmere på alle de kjente nyhetene fra Mercedes og BMW.

Dessuten er det noen SUV-konsept fra Kia som fortjener nærmere oppmerksomhet, pluss alle trimmings- og foredlingsfirmaene man finner der nede. Det er snart flere av dem enn av rene bilfabrikker.

Og det jeg har spurt om før: hva slags fastback får Rollsen? De skal ha pressekonferanse 10.30 – da får vi svaret verden venter i åndeløs spenning på.

Pressekonferanser ja.

Alle bilfabrikker har en president eller CEO eller noe, som syns det er vanvittig festlig å si noen meningsløse alminneligheter i forbindelse med at det kanskje skal trekkes et laken av en bil som har vært gjennomfotografert de siste tre ukene.

Dette kaller de pressekonferanser.

Det finnes ikke den pressemann som går til en eneste konferanse. Til det er han alt for andpusten – hvis han ikke da også har gjennomskuet tøvet for lenge siden, og gitt blaffen.

75 såkalte pressekonferanser skal finne sted i morgen. De første starter kl. 0900, de siste kl. 1700. De har fått tildelt et kvarter hver og foregår nå parallelt. Så du må velge mellom Volvo og Porsche eller Hyundai og Maserati.

Hadde det enda vært lagt opp som en smart rute gjennom hele utstillingen, med innlagte matpauser. Men nei da, den ene er langt der borte, oppe. Den neste er her nede, og så må du løpe over i det hjørnet.

Jeg satser på at jeg fremdeles kjenner nok folk hos produsentene slik at de tipser meg dersom man venter at noe viktig skal bli sagt eller finne sted.

Og, som sagt, jeg regner med at jeg har såpass god følelse for disse tingene at jeg har rett når jeg kan love dere en god utstilling.

Og kommer du deg ikke ned, så vet du selvfølgelig at du får det meste, bedre, fyldigere og raskere her på BilNorge.no.

Powered by Labrador CMS