-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lovende Genève-utsikter
Jeg kan jo ikke si jeg har sett alt ennå. Men jeg har sett så mye, og det er så mye jeg ikke har sett men gjerne skulle sett, at jeg kan love at dette blir en strålende Genève-utstilling. Igjen. Den stenger ikke før den 17., så du har god tid.
Jeg har jo et visst håp om at du skal få detaljer og spesialiteter fra utstillingen når vi får summet oss etter de første inntrykkene. Men ha oss tilgitt når vi nå i første omgang bare pøser på med litt bilder.
Det burde i hvert fall kunne formidle noe av stemningen.
Det som er litt morsomt er at det fremdeles dukker opp navn vi ikke har hørt om før, selv om Spania GTA bare viste seg å være et nytt navn på gamle venner. Men for eksempel Soleil Motors.
Det – viste det seg – var en Corvette. Men litt mer enn det. Anadi heter den, og er en Corvette bygget om i Italia etter tegninger fra en tyrkisk designer som bor i Nederland. Plutselig er jeg ikke så sikker på at jeg gleder meg til de skal dra av teppet.
Engelske Noble kjenner vi, de har vært on and off i mange år. Nå er de on – hvilket åpenbart også Gumpert er, beretningene om dyster konkurs var heldigvis lettere overdrevet. Og tyske Wiesmann hadde noe som så skikkelig evil ut, under et teppe. Ses der på formiddagen i morgen.
Da skal jeg også se om det er som jeg tror at det er ekte Dino som står under det ene teppet hos Pininfarina, og ikke et forsøk på å gjenskape et ikon. Under det andre teppet hviler en studie som heter Sergio – en hyllest til annen generasjons Pf – som døde for ikke så lange siden.
Bugatti skal jeg ikke se for mye på, det så ikke ut som det var noe annet enn ekstrautstyr til den etterhånden ganske aldrende Veyron.
Og det så ikke ut som de hadde gjort plass til noe veldig nytt hos Lambo heller. Men man vet aldri, VW-gruppen har en av sine kraftmanifestasjoner i kveld, og det pleier å dukke opp en eller annen overraskelse i den forbindelsen.
Som at styreformannen holder på å dette av en elektrisk scooter, for eksempel. Eller, mye bedre, at de har hentet Maria Mena til å underholde.
Derimot skal jeg selvfølgelig besøke Italdesign. Dette er deres tredje år i fangenskap (under VW), og det strømmer på mannskaper fra Tyskland.
For eksempel er Carsten Mannerjan nylig blitt sjef for Interiør Design der – du kjenner ham blant annet for en rekke nydelige Audi-jobber. Men Giorgetto Giugiaro er en høflig mann og forteller at alt går som smurt.
I de store hallene i etasjen under er det selvfølgelig Ferrari og Alfa som kommer til å rule i morgen. Ferrari med sin Enzo-etterfølger, og Alfa med en bil som ikke bare bringer italiensk superdesign tilbake til produksjonsbilene, men som også later til å være ganske annerledes teknisk. Plutselig blir det mye Porsche ikke er alene om. Kanskje.
Men jeg tror ikke jeg gidder stå i kø for å være den første om får et glimt.
Da vil jeg heller ta en prat med alle gamle svenske bekjente som nå har sentrale roller hos kinesiske Qoros – for å høre hva dette er. Det hele virker vanvittig profesjonelt. Men det gjorde jo kinesisk jernbane også, inntil hele jernbanedepartementet forsvant på grunn en del kinesiske merkverdigheter.
Ford så ut som de hadde noen spennende opplegg på forfinet varebilbasis – de er jo snart de eneste her i verden som veken selger egne varebiler til andre fabrikker, eller supplerer på med andres produkter. Connect-bilene derfra burde være bra.
Franskmennene har jo noe alle sammen, og jeg må jo se nærmere på alle de kjente nyhetene fra Mercedes og BMW.
Dessuten er det noen SUV-konsept fra Kia som fortjener nærmere oppmerksomhet, pluss alle trimmings- og foredlingsfirmaene man finner der nede. Det er snart flere av dem enn av rene bilfabrikker.
Og det jeg har spurt om før: hva slags fastback får Rollsen? De skal ha pressekonferanse 10.30 – da får vi svaret verden venter i åndeløs spenning på.
Pressekonferanser ja.
Alle bilfabrikker har en president eller CEO eller noe, som syns det er vanvittig festlig å si noen meningsløse alminneligheter i forbindelse med at det kanskje skal trekkes et laken av en bil som har vært gjennomfotografert de siste tre ukene.
Dette kaller de pressekonferanser.
Det finnes ikke den pressemann som går til en eneste konferanse. Til det er han alt for andpusten – hvis han ikke da også har gjennomskuet tøvet for lenge siden, og gitt blaffen.
75 såkalte pressekonferanser skal finne sted i morgen. De første starter kl. 0900, de siste kl. 1700. De har fått tildelt et kvarter hver og foregår nå parallelt. Så du må velge mellom Volvo og Porsche eller Hyundai og Maserati.
Hadde det enda vært lagt opp som en smart rute gjennom hele utstillingen, med innlagte matpauser. Men nei da, den ene er langt der borte, oppe. Den neste er her nede, og så må du løpe over i det hjørnet.
Jeg satser på at jeg fremdeles kjenner nok folk hos produsentene slik at de tipser meg dersom man venter at noe viktig skal bli sagt eller finne sted.
Og, som sagt, jeg regner med at jeg har såpass god følelse for disse tingene at jeg har rett når jeg kan love dere en god utstilling.
Og kommer du deg ikke ned, så vet du selvfølgelig at du får det meste, bedre, fyldigere og raskere her på BilNorge.no.