-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW drømmer autonomt:
Erstatning for kortere flyturer
Volkswagen har vist oss en fremtidsstudie som illustrerer en selvkjørende bil som skal kunne erstatte kortere flyreiser. Gen.Travel heter konseptet.
Jeg aner ikke hva Gen. i Gen.Travel betyr. General Travel? Generell Travel? Generasjon Travel?
Egentlig spiller det ikke noen rolle.
Det som spiller en rolle er at designerne og ingeniørene åpenbart kicker fremtidsideer frem og tilbake til hverandre og noen ganger kan en idé virke såpass lovende, eller spennende, eller viktig, eller pussig at noen bestemmer at dette burde også andre får ta del i.
Jeg vet imidlertid ikke helt hva det er med denne som gjør at den fortjener full oppmerksomhet.
Selve beskrivelsen av innholdet er nemlig ikke spesielt oppsiktsvekkende.
Full Nivå 5 selvkjøring, med et meget fleksibelt interiør for fire.
Lys skaper velvære
Konferanse-konfigurasjon, selvfølgelig, med bord i midten og fire stoler rundt og ‘dynamisk belysning’ som skal hindre bilsyke.
Eller som at to av setene blir behagelig senger der passasjerene sikres i nedlagt posisjon. Også her bruker man lyset til medisinske formål: en spesiell belysning sies å fremme kroppens produksjon av Melatonin – søvnhormonet.
Og så har vi familiekonfigurasjonen, der ungene lempes fremover der de kan benytte et spesielt AR system for å holdes i aktivitet.
Lang, lang rekke
Så langt, så lite nytt. Vi får imidlertid en beskrivelse av en aktiv karosserikontroll som skal kompensere for dynamiske bevegelser ved bremsing, aks og sving og dessuten skal General Travel kunne delta i platooning der mange Generaler henger elektronisk på hverandre i lang, lang rekke.
Siden det var så lite oppsiktsvekkende i den beskrivelsen må det være utseendet som gjør at VW velger å la oss få et litte innblikk i Generasjon Travel.
Det starter med dørene festet til taket som jeg håper er sikret mot nedbør, slik at interiøret kan holde seg tørt før man setter i gang.
Så fortsetter det med at du kanskje syns resten ser litt underlig ut.
Fortsatt bil
Men se nærmere etter – ingen kan være i tvil om at dette er en bil. Kanskje du vil kalle det en blanding av saloon og MPV, men bortsett fra at det er noe uvant med at vindusflatene blir større på midten fordi karosseriet synker i en forsiktig bølgeform, og med front- og bakruter som er kuttet av temmelig rett, er den jo ikke vanvittig radikal.
Dessuten er det noe med en rekke separate elementer som egentlig ikke henger sammen.
Men når det er sagt, jeg kan godt tenke meg flere forsøk som forfølger dette Generell Travel-temaet.
VW antyder ikke noe om hvordan denne skal drives, hva slags lading som må til for å erstatte korte flyruter og det ser ut som de mener at det er de som skal eie den, mens du og jeg leier.
Bilen debuterte på et bilstevne på Chantilly-slottet sist helg.