-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Golf på sparebluss
Volkswagen viser at også de kan sette hybridbiler i produksjon. I Genève demonstrerer de systemet i en Golf.
TDI + El + DSG
I den hybride Golf-modellen kombinerer VW en avansert dieselmotor, en elektromotor og den populære DSG gearkasse for å lage en gjerrig utgave av sin populære Golf. Den skal klare seg med et snittforbruk på 0,34 liter på mila – ifølge VW, uten at det går på bekostning av kjøregleden.
TDI-motoren er en kompakt 1,2-liter med common rail og variabel turbogeometri. Den yter 75 hk og har et maks dreiemoment på 180 Nm ved 2 200 omdreininger. I tillegg bidrar el-motoren med 27 hk og 140 Nm slik at den hybride Golfen i sum får ytelser som ikke står tilbake for konkurrentene.
90 gram
TDI-motoren har et CO2-utslipp på under 90 gram per kilometer. Når den er i funksjon sørger TDI-motoren for å lade det 45 kg tunge NMH-batteriet.
De to motorene benyttes hver for seg eller sammen, avhengig av hvor mye krefter føreren etterspør. All kraft overføres til forhjulene via den avanserte 7-trinns DSG gearkassa.
Golf TDI Hybrid er også utstyrt med start/stopp-funksjon som stanser TDI-motoren når bilen står stille i fri.
De japanske selskapene blir neppe lenge alene med sine hybridbiler, og mest interessant er det at de europeiske produsentene går i retning diesel + el i stedet for bensin + el. Det kan gi en renere fremtid.
Her er spionbilder av neste generasjon Golf