-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai ser fremover
HED-5 i-MODE er Hyundais siste tilskudd til den omfattende serien av konseptbiler. Men de planlegger også grønne løsninger for alle sine modeller.
Fremtidslinjer
Det er en fremtidig MPV, eller flerbruksbil, Hyundai her viser konturene av. HED-5 er en 6-seters personbil med hi-tech materialer, en avansert seteløsning og det mest moderne på kommunikasjonsfronten.
På materialfronten har et samarbeid med Bayer MaterialScience AG ført til at glass og metall er erstattet med lettere materialer. Sammen med et lettere karosseri er dette faktorer som begrenser CO2-utslippet. Materialer i eksteriøret er vannbaserte og selvreparerende.
Samarbeidet med Bayer har også muliggjort bruk av Makrolon som gir bilen store transparente flater og lavere vekt og utslipp enn med konvensjonelle materialer som stål og glass.
Nesten som hjemme
Elektroniske hjelpemidler er utviklet i samarbeid med LG electronics og gjør bilen til en forlengelse av det digitale hjem.
Dermed kan passasjerene fortsette sin kommunikasjon og andre aktiviteter under bilkjøringen.
Swivel Seat konseptet er utviklet i samarbeid med Keiper engineering og gjør at første seterad kan snus og vende bakover mot andre og tredje rad. Samtidig kan andre seterad skyves i lengderetningen for økt komfort.
Kraftig diesel
Konseptbilen er utstyrt med en nyutviklet 2,2-liters R dieselmotor som først kjører luften gjennom en lavtrykks turbo for deretter å sende den gjennom en høytrykks turbo.
Resultatet er 215 hk og et dreiemoment på 461 Nm. Det tilsvarer 95 hk per liter slagvolum og er på nivå med erfarne tyske dieselprodusenter.
Motoren er koblet til en 6-trinns automatkasse og skal være i stand til å møte fremtidige utslippskrav i Europa. En standardutgave med enkel turbo går til produksjon i 2009 mens utgaven med twin turbo kommer i 2011. Selve bilen er foreløpig bare på konseptstadiet.
i-blue
I Genève viser også Hyundai sitt i-blue system for lavere utslipp.
Systemet kombinerer kjent teknologi med eksisterende dieselmotorer samt en nyutviklet motor som kan kjøres på CNG (naturgass).
I-blue skal tilbys i i10, i30 og den kommende i20.
Detaljene i i-blue vil variere fra modell til modell, men pakken inneholder elementer som reduserer luftmotstanden, øker effektiviteten i motor og transmisjon samt fintuning av chassiset. I sistnevnte inngår et aerodynamisk gulv under bilen, ny software for motor, gearskift-indikator og start/stopp-system fra Bosch.
Tyskinspirert
I sum skal pakken, som har klare paralleller med VWs BlueMotion og BMWs Efficient Dynamics, gi betydelig reduksjon i forbruk og utslipp. En i30 blue med 1,6 CRD på 90 hk, kan skilte med et CO2-utslipp på 106 g/km – en reduksjon på 15,2 % fra tilsvarende modell uten i-blue.
En i10 med 1,1 CRD på 75 hk har i utgangspunktet et CO2-utslipp på 114 g/km. Med i-blue synker dette til 95 g/km. Det betyr hele 17 % reduksjon.
Men få småbiler kan oppvise bedre resultat enn i10 blue CNG. Den gassfyrte 0,8-liters turbomotoren med 98 hk klarer et utslipp på beskjedne 65 gram CO2 per kilometer. Skal man lavere med dagens teknologi, må man nok ty til elmotorer.
Siden i-blue er basert på kjent teknologi, blir det snart å finne i produksjonsmodeller fra Hyundai. Det kan gjøre selskapet til et av de ledende målt på lave snittutslipp fra bilparken.
i30 i test mot to konkurrenter