Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai HED-5

Hyundai i10 blue

Hyundai i10 blue CNG

Hyundai i10 blue CNG-motor

Hyundai i30 blue

Hyundai i30 blue

Hyundai ser fremover

HED-5 ”i-MODE er Hyundais siste tilskudd til den omfattende serien av konseptbiler. Men de planlegger også grønne løsninger for alle sine modeller.

Publisert Sist oppdatert

Fremtidslinjer

Det er en fremtidig MPV, eller flerbruksbil, Hyundai her viser konturene av. HED-5 er en 6-seters personbil med hi-tech materialer, en avansert seteløsning og det mest moderne på kommunikasjonsfronten.

På materialfronten har et samarbeid med Bayer MaterialScience AG ført til at glass og metall er erstattet med lettere materialer. Sammen med et lettere karosseri er dette faktorer som begrenser CO2-utslippet. Materialer i eksteriøret er vannbaserte og selvreparerende.

Samarbeidet med Bayer har også muliggjort bruk av ”Makrolon som gir bilen store transparente flater og lavere vekt og utslipp enn med konvensjonelle materialer som stål og glass.

Nesten som hjemme

Elektroniske hjelpemidler er utviklet i samarbeid med LG electronics og gjør bilen til en forlengelse av det digitale hjem.

Dermed kan passasjerene fortsette sin kommunikasjon og andre aktiviteter under bilkjøringen.

Swivel Seat konseptet er utviklet i samarbeid med Keiper engineering og gjør at første seterad kan snus og vende bakover mot andre og tredje rad. Samtidig kan andre seterad skyves i lengderetningen for økt komfort.

Kraftig diesel

Konseptbilen er utstyrt med en nyutviklet 2,2-liters R dieselmotor som først kjører luften gjennom en lavtrykks turbo for deretter å sende den gjennom en høytrykks turbo.

Resultatet er 215 hk og et dreiemoment på 461 Nm. Det tilsvarer 95 hk per liter slagvolum og er på nivå med erfarne tyske dieselprodusenter.

Motoren er koblet til en 6-trinns automatkasse og skal være i stand til å møte fremtidige utslippskrav i Europa. En standardutgave med enkel turbo går til produksjon i 2009 mens utgaven med twin turbo kommer i 2011. Selve bilen er foreløpig bare på konseptstadiet.

i-blue

I Genève viser også Hyundai sitt i-blue system for lavere utslipp.

Systemet kombinerer kjent teknologi med eksisterende dieselmotorer samt en nyutviklet motor som kan kjøres på CNG (naturgass).

I-blue skal tilbys i i10, i30 og den kommende i20.

Detaljene i i-blue vil variere fra modell til modell, men pakken inneholder elementer som reduserer luftmotstanden, øker effektiviteten i motor og transmisjon samt fintuning av chassiset. I sistnevnte inngår et aerodynamisk gulv under bilen, ny software for motor, gearskift-indikator og start/stopp-system fra Bosch.

Tyskinspirert

I sum skal pakken, som har klare paralleller med VWs BlueMotion og BMWs Efficient Dynamics, gi betydelig reduksjon i forbruk og utslipp. En i30 blue med 1,6 CRD på 90 hk, kan skilte med et CO2-utslipp på 106 g/km – en reduksjon på 15,2 % fra tilsvarende modell uten i-blue.

Prøvekjøring av i30

En i10 med 1,1 CRD på 75 hk har i utgangspunktet et CO2-utslipp på 114 g/km. Med i-blue synker dette til 95 g/km. Det betyr hele 17 % reduksjon.

Men få småbiler kan oppvise bedre resultat enn i10 blue CNG. Den gassfyrte 0,8-liters turbomotoren med 98 hk klarer et utslipp på beskjedne 65 gram CO2 per kilometer. Skal man lavere med dagens teknologi, må man nok ty til elmotorer.

Siden i-blue er basert på kjent teknologi, blir det snart å finne i produksjonsmodeller fra Hyundai. Det kan gjøre selskapet til et av de ledende målt på lave snittutslipp fra bilparken.

i30 i test mot to konkurrenter

Powered by Labrador CMS