-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mange Mercedes-nyheter
Mye nytt hos Mercedes, selv om det ikke var umiddelbart åpenbart. Blant annet finner vi 1750 nyutviklede komponenter der – får vi vite.
GLK i form
Det eneste nye jeg virkelig så hos Mercedes-Benz, var en konseptbil med hybrid-drift. GLK het den, og er ikke mer konsept enn at den vil se nesten slik ut når den kommer på markedet til høsten.
Selve hybrid-driften er ikke mer hybrid enn det du finner i for eksempel noen BMW-modeller nå, med at den har en form for energiopptak når du bremser, slik at et ganske lite litium-batteri lades i tillegg til at den også har det etterhånden ganske obligatoriske stopp-start opplegget.
Les om Daimlers gjennombrudd på batterifronten
Men økonomien ivaretas av et 2,2-liters diesel Bluetec-system og en skikkelig innsprøyting og turbo, slik at vi ender på 224 hester, men allikevel ikke mer enn 0,59 l/mil.
I Detroit møtte vi GLK som konseptbilene Freeside og Townside
Innsteg
Ellers er det CLC som er blitt en stand-alone serie. Hva skal vi kalle den, innsteget til Coupé-familiene hos Mercedes?
Her kan produsenten fortelle oss at 1100 komponenter er nyutviklet, men ellers er det økonomisk kjøring, og – av en eller annen grunn – instrumenter i racing-look som står i sentrum.
En annen modell som har fått mange nyutviklede komponenter er SLK, selv om den må nøye seg med 650 slike.
Jeg regner med at også de andre modellene har noen nyutviklede komponenter, men siden antallet der ikke er oppgitt kan jeg ikke garantere dere flere enn de nevnte 1750 nyhetene herfra.
SLK er altså oppgradert ute og inne og det blir et litt endret drivlinjeprogram der, for eksempel blir SLK 200 Kompressor faktisk billigere.
SL-debut
SL ble også vist for publikum for første gang, det er mulig spesialistene ser, ved første blikk, at denne er ny.
Det nyeste ved den for meg er at seteryggene kan leveres med det Mercedes kaller Airscarfe, en solid dose varm luft som smyger rundt halsen din og som skal kunne forlenge åpen-tak sesongen for kjernemålgruppen for denne modellen (som vi altså må forutsette begynner å bli litt mer revmatiske enn gjennomsnittsbilisten).
Denne unike tjenesten er vel den eneste man ikke får testet når Mercedes-Benz tar journalistene med til California (av alle steder) for å prøvekjøre den fornyede serien.
CLS har også mottatt sin dose detaljendringer akkurat som CL. Man kan godt le litt av overkill-mentaliteten til Mercedes-Benz, men dette er en av de mest fantastiske bilene som beveger seg på noen landevei.
Nå kommer den dessuten snart som 500 4Matic som, ser det ut til, opererer med akkurat det samme forbruket som den bakhjulsdrevne broren.
Mer blått
Skal vi også nevne at det har skjedd ting med C-klassen. BlueEfficiency er navnet på tryllestaven de svinger over enkelte modeller for å få ned forbruk og CO2 utslipp. 3 av motoralternativene til C-klassen er nå tatt under behandling.
Resultatet er for eksempel en C 200 CDI med 136 hk og 0,51 l/mil. Eller, i den andre enden, en C 350 CGI med 292 hk men allikevel ikke mer enn 0,84 l/mil.
Euro hvilken?
Og til aller sist: Viano X-Clusive. En praktfull luksus-salong på hjul, men kuriøsere enn kuriøst.
Mercedes som stadig forteller om sine nye motorer som skal kunne møte EURO 6 – kravene, de som ligger bortenfor de som kommer nå, presiserer at denne luksus-MPVen har en drivlinje som møter EURO 4 kravene (med andre ord et Kina-nivå).
Da jeg spurte om dette ikke var tyrkleif for i hvert fall EURO 5, var svaret klart at det var det ikke.
Luksus-lansering med Euro 4 i bånn, det tror jeg Mercedes var alene om i Genève i 2008.