-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Dacia utvider
Det var tre store tendenser i Genève i år – og den ene var ikke klima! De var Hvitt, Premium smått og Billig. Dacia representerer den siste, med suksess.
Selvopplevd
BIL har tidligere hatt en lang prøvekjøring av den første Dacia-modellen som kom: Logan (LES MER HER). Rart ingen andre norske har forsøkt seg, selv om bilen ikke skal importeres til Norge er det litt interessant å vite hvorfor 230.000 kjøpere valgte som de gjorde i fjor.
Blant grunnene er en følelse av en bil som er robust, gir gode garantier (100.000 km hvis du greier det på tre år), akseptable ytelser uten å belaste naturen for mye (120 g/km for dieselutgaven) og den gode følelsen av bevisst å snobbe nedover.
Suksess
Det var i 1999 Renault og Dacia gjorde en avtale om å utvikle og bygge en ny bil. Logan debuterte i 2004 – det var mange som ikke skjønte noe.
I dag er det Logan som sørger for veksten i Renault-gruppen, og mye av fortjenesten også.
Den ene modellen har knoppskutt til en stasjonsvogn og varebil og en pickup også, og i Genève så man det nye familiemedlemmet for første gang i levende live.
Allerede før åpningen viste Dacia at de ville gjøre noe spesielt ut av presentasjonen.
De hadde en mye større stand enn før, og der hvor bilene på alle de andre standene sto gjennom natten før åpningen med skreddersydde trekk over seg, var hele Dacia-standen dekket av et stort hvitt teppe, lett som gasbind. Det så ut som en snøhvit ørken med mye sanddyner der hvor bilene sto. Svært effektivt.
Da teppet endelig kom av så vi at det bare sto nye Sandero der (Joda, vi har selvsagt omtalt den tidligere her på BilNorge).
Ikke før publikum slapp til, toogethalvt døgn senere var resten av modellrekken kommet på plass. For her var det åpenbart nyheten pressen skulle konsentrere seg om.
Litt mindre
Sandero er mindre enn Logan, med 259 cm er akselavstanden 4 cm kortere, men totallengden på 402 er hele 23 cm mindre. Innvendig virker den nesten like rommelig, bortsett fra at bagasjerommet under den femte døren bare rommer 320 liter med alle baksetene på plass.
Plattformen er den samme B-null plattformen som både Nissan og Renault bruker, så her er det snakk om storskala-fordeler.
Den er allerede i salg i Brazil og Argentina og vil komme på utvalgte markedet i Europa fra juni.
De vil komme fra fabrikken i Pitesti. Der var kapasiteten i starten på Logan 32 biler per time. I 2006 økte den til 42 biler, og nye investeringer har gjort at den nå er på 60 biler.
Det vil si 350.000 biler pr år, med Sandero og Logan om hverandre.
Synd at våre avgiftsregler ikke lenger favoriserer biler som koster lite.