-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault utfordrer med Koleos
For noen uker siden avslørte vi en lett kamuflert Koleos på test i Nord-Finland. Nå har Renault sluppet bilder og info noen uker før bilen vises i Genève.
Trekløver
Designet av Renault, utviklet av Nissan og produsert av Renault Samsung i Korea er dette en bil som er kommet til gjennom tette familiebånd. En lignende bil selges også som Samsung QM5 i Korea, og gruppen utelukker heller ikke at den kan dukke opp med Nissan-logo.
For Renault er dette første innsteg i SUV-segmentet, selv om de velger å kalle Koleos en crossover. En lengde på 452 cm plasserer den midt mellom en Tiguan og en 4007. Bredden på 185 cm er imidlertid fire centimeter mer enn både den tyske og den franske utfordreren.
Intelligent system
Normalt er Koleos forhjulsdrevet, men når forholdene krever kan opptil 50 prosent av momentet overføres til bakhjulene.
Systemet er det samme som Nissan benytter i X-Trail for å fordele krefter mellom akslene, og Renault hevder at Koleos har skikkelige terrengegenskaper med en bakkeklaring på 206 mm (188 mm for dieselutgaven).
Elektroniske hjelpemidler i Koleos omfatter Hill Start Assist og Hill Descent Control.
Sistnevnte aktiveres via en knapp på dashbordet og holder bilen på en hastighet av 7 km/t ned bratte bakker uten at sjåføren trenger å bremse. Funksjonen virker også i revers.
Lasteskip
Bakluka på Koleos er delt i to, og mens øvre del gir plass for gjenstander med bredde inntil 1,07 meter, kan nedre del fungere som et sete for to voksne personer på til sammen 200 kg.
Bagasjerommet har en kapasitet på 450 liter med fem seter. Slår du ned baksetene, noe som kan gjøres fra bagasjerommet uten å åpne sidedørene, øker kapasiteten til hele 1380 liter. Legger du i tillegg ned ryggen på fremre passasjersete, får du med deg gjenstander så lange som 2,60 meter. I tillegg fins en rekke praktiske oppbevaringsrom i bilen.
Mest diesel
Med hensyn til motorer kan du velge mellom to for diesel og en for bensin. Dieselvariantene er moderne 2,0-litere med 150 eller 175 hk, kjent fra bl.a. Megane og X-Trail. Førstnevnte har et dreiemoment på 320 Nm mens den største byr på 350 Nm allerede ved lave turtall.
Begge motorene har 6-trinns manuell gearkasse som standard, men den minste kan som alternativ leveres i kombinasjon med 6-trinns automat.
De som ønsker bensinmotor tilbys en 2,5-liter med 170 hk og 226 Nm. Her er trinnløs CVT-kasse alternativet til 6-trinns manuell gearkasse. Men denne motoren blir neppe særlig attraktiv i Norge.
Koleos skal lanseres på Genève-utstillingen og kommer på de fleste europeiske markeder til sommeren. Da skal det blir interessant å se hvordan den nye nordiske Renault-organisasjonen ønsker å posisjonere bilen.