Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé
Rolls-Royce Phantom Coupé

Ny Rolls til Genève

Ting tar tid hos Rolls-Royce. To år etter at vi møtte 101EX Concept i Genève, står en nesten identisk bil igjen på scenen. Men nå er den i produksjonsdrakt.

Publisert Sist oppdatert

Dermed får Rolls-Royce sitt tredje familiemedlem, og vi loves en bil som er mer sportslig enn limousinen og cabrioleten når coupéen går til produksjon fra sommeren av.

Siden de fleste eiere av denne vil befinne seg bak rattet, er bilen mer dynamisk oppbygd enn den åpne cruiseren og 4-dørsutgaven som prioriterer baksetekomfort.

Tung, men lett på foten

Her skal man ubesværet legge ut på lange bilturer og komme frem frisk og uthvilt. V12-motoren på 460 hk og et dreiemoment på 720 Nm sørger for at du tar deg raskt og effektivt frem på tross av bilens egenvekt på drøye 2,5 tonn. Direkte liten er den heller ikke med en lengde på 5,61m, en bredde på 1,99m og en høyde på 1,59m.

For de det måtte interessere kan akselerasjonen fra null til 100 km/t foretas på 5,8 sekunder, mens potensiell toppfart er låst ved 250 km/t.

At den har et forbruk på 1,57 liter på mila ved blandet kjøring, skremmer neppe eieren. Skjønt 377 gram CO2 per kilometer bør utløse kjøp av klimakvoter.

Ekstravaganse

Som konseptbilen har coupéen beholdt bakhengslede dører, visstnok bra for adkomsten til baksetet i tillegg til at det gir bilen et spesielt utseende.

Og i følge ingeniørene hos Rolls-Royce skal det også gjøre konstruksjonen stivere. Panser og A-stolper i børstet stål kan også leveres til de som måtte ønske litt ekstravaganse.

Bak er det god plass til en voksen picnic-kurv, og bagasjeromsluka er todelt slik at nederste del kan brukes som en sofa for to i grønne omgivelser.

Med tre modeller på programmet kan kanskje Rolls-Royce nå sine ambisjoner om å selge 1000 biler i året. I tillegg til på hjemmebane og i USA, er interessen stor i markeder i Midt-Østen og blant nyrike i Asia.

Powered by Labrador CMS