-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den beste i Genève var ikke der
Dette er et paradoks. Den største konsept-sensasjonen på Genève-utstillingen, var ikke på Genève-utstillingen. Derimot rulet den litt lenger nede i gata.
På randen
Det er overhengende fare for at tradisjonsrike Bertone aldri vil rekke å fylle 100 år. Karosserisnekkeren litt oppe i fjellet utenfor Torino, får nå kunstig åndedrett og kjemper for livet.
Men helt uanfektet av det har designsjef David Wilkie, sammen med to av sine mest talentfulle designere, jobbet dag og natt med en ny BAT. Målet var bilutstillingen i Genève, 2008.
Så viser det seg altså at de som administrerer Bertone, for tiden i hvert fall, ikke hadde planer om å bruke penger på den tradisjonelle Bertone-standen i Geneve, så for første gang på 40 år eller noe sånt var Bertone fraværende.
Men heldigvis ville våre venner i et praktfullt blad som heter Interior Motives, med publisher Abel Sampson i spissen, det annerledes.
De arrangerer studentsamlinger og Designers Nights i forbindelse med de store bilutstillingene – de av dere som også leser BIL har vært med på noen av dem. Og de sa at ”klart at bilen må til Genève”. Så der sto den, ved inngangen til en av Genèves hippeste nattklubber, noen timer i går natt. Og var det praktfulleste skue alt for få noen gang har sett.
Trekkplaster
Ryktet gikk i underverdenen, designtopper fra GM lurte seg av gårde midt under en toppsjef-middag for å se den. Volvo-topper, Fiat-sjefer, Fords beste, Mini og BMW, Mercedes-folk – alle flokket seg rundt kreasjonen og var enig om at dette var det villeste, frikeste, mest forfriskende på lenge.
BAT 11 heter den, den har brukt mer enn 50 år på å følge etter en sensasjonell serie fremtidsstudier Bertones geni-designer, Franco Scaglione i sin tid fikk bygget. BAT 5,7 og 9 het de, alle eksisterer i dag. BAT for Aerodynamisk og Teknisk Berlinetta, men nummereringen klarte Scaglione aldri helt å gjøre rede for – av mange grunner.
Syntese
Nå har Wilkie, sammen med Valery Muller (eksteriør) og Gwenaël Pennarun (interiør), laget en moderne syntese av det de tre BAT’ene i sin tid sa. Ikke kom og fortell meg at dette er retro, dette er førsteklasses, moderne barokk fantasi.
Og det gledelige er at den er helt basert på Maserati GT, og dersom Bertone overlever tre måneder til, vil den bli utviklet til noe som kan kjøres, og gjett hvem som blir en av de første til å kjøre den.
Hvis Bertone virkelig går under, kan vi trygt påstå at aldri har en karosseriskaper etterlatt seg en tilsvarende fantastisk svanesang. På den annen side, hvis de overlever (i Italia skjer det undere hver time) vil denne bilen virkelig vise hvilken fantasisk fremtid de har.