-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genève: Fokus på miljø
Dagen før den store dagen på bilutstillingen i Genève er tendensen klar. Dette er av de viktigste bilmesser på mange, mange år. Trenden er nemlig helt klart og tydelig. Miljø står i fokus med nye løsninger som du og jeg vil kjøre om noen år. Vi har sniktittet på nyhetene.
Flere veier
I mange år har bilbransjen snakket om miljø. Mange har forsøkt å gjøre seg mest mulig grønne – og myndighetene har stimulert til miljøvennlige biler. Noen produsenter har lansert såkalte miljøbiler. Toyota og Honda har hatt hybrid – Volkswagen, Mercedes og BMW har satset på miljødiesel – mens Volvo, Saab og ikke minst Ford har lagt sin elsk på E85.
Men bilutstillingen, som åpner for media i Genève tirsdag (og for publikum torsdag), viser at nå er det bred samling om hybrid. Volkswagen, BMW, Mercedes og ikke minst Honda og Toyota har sammen med Ford US og General Motors den meste klart for å starte med masseproduksjon av hybridbiler.
Noen har kommet et meget langt stykke med kombinasjonen diesel og elektrisk motor. Toyota satser større enn noen gang på plugg inn løsning der man kan lade opp bilens batterier via elnettet og dermed kan bilen har større kjørelengde enn i dag når den er elektrisk.
Renere
Ordet som går igjen hos de fleste produsenter i dag er utslipp av CO2. Tidligere var det gjerne toppfart og akslerasjon direktørene skrøt av når de snakket om sin nye biler. Men når Fords toppdirektører holder sin introduksjon over den nye Ford Fiesta, handler nesten alt om hvor lite CO2 bilen slipper ut med Fords nye verdensmotor.
Hadde verdens øvrige industri satset like meget på miljø og oppnådd de samme resultatene som bilindustrien, ville luften vært renere og miljøorganisasjonene ville hatt mindre å klage over.
Myndighetene må med
De mange interessante nye tekniske løsninger på bilutstillingen i Genève, reiser spørsmål om hva norske myndigheter skal gjøre for at nordmenn skal kjøre fremtidens mest miljøvennlige biler. Utviklingen går rakst og nye løsninger trenger både avgiftsmessige fordeler og endringene må skje raskere enn i dag.
Regjeringen har varslet at de vil endre på bilavgiftene fra 1. januar 2009. Utfordringen blir å lage et system som ser inn i fremtiden.
Som når Toyota Prius kommer med plugg inn løsning. I dag er Prius en bil med bensin hovedmotor samt en elektrisk motor. Neste generasjon Prius blir en elektrisk hovedmotor med en bensinmotor ekstra. Hva skal man da gjøre med engangsavgiften?
Om 10 år
I løpet av de neste ti årene vil det skje en revolusjon innen bilindustrien. Mange eksperter hevder at vi nå ser konturene av nye løsninger der miljø og utslipp virkelig står i fokus. Det interessante er at bilprodusentene samles om løsninger – men beholder den interne konkurransen.