-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mansory med italiensk
Jeg har betraktet Mansory som en av de mer vulgære "foredlerne". Etter Genève og Ferrari Stallone, begynner jeg å endre oppfatning.
Gull og karbon
Selvfølgelig, når det første du møter på standen er en SLR McLaren i gull, både utvendig og innvendig, er den første reaksjonen at man ser seg om etter et sted å spy.
Reaksjon nummer to er at man begynner å bli litt nysgjerrig.
Hvis jeg derimot hadde kommet til standen fra den andre kanten, ville det første jeg hadde sett vært en aldeles nydelig kontorstol i hvitt, og en like nydelig 599 GTB Fiorano, som nå var døpt Stallone.
Den var hvit, med en mørk stripe over panseret og taket i samme mørke farge.
Egentlig ganske effektivt. Hjulene så annerledes ut, og det var en annen låt enn vanlig når jeg banket på karosseriet.
Karbonfiber, mye lettere fikk jeg vite. Lavere vekt er med på å bedre akselerasjonen (to tideler kjappere til 100, det vil si 3,7 fikk jeg også høre). Og toppfarten ble sjarmerende beskrevet slik: The propulsion is only over at 340 kph.
Mest britisk
Egentlig var det meget overraskende med en Ferrari der, for Kourosh Mansory, som har drevet med dette i 20 år – ikke alltid under eget navn riktignok – har alltid konsentrert seg om engelske biler. Aston Martin for eksempel. Så dette med Ferrari var både nytt og overraskende.
Derfor skulle det kanskje ikke være så overraskende å se en åpen Rolls-Royce i midten. Men, allikevel, hvem venter en karosseri-kitta Drop Head Rolls på en slik utstilling?
Denne var også døpt om, Bel Air het den, og det var her jeg virkelig begynte å bli interessert.
For her var det blant annet et helt nytt bremsesystem som Mansory hadde utviklet sammen med Brembo. Og de bremset via noen Dunlop dekk (Sport Maxx, 305/40 på 22 tommers spesialfelger) som også var utviklet spesielt sammen med dette styling- og trimmingsfirmaet.
Spitzenklasse
Så da var det med litt mindre vemmelse jeg nærmet meg McLaren-bilen igjen.
Ny front og ny grill som skulle gjøre luftstrømningene enda mer effektive og sørge for mer effektiv aerodynamikk, med sideblåsere for eksosen og større trykk på de spesielle innsugs-kompressorene.
Motor-tricksene gjorde at her ble ytelsen løftet til 700 hk og toppfarten til 340 km/t. Da begynner det å hjelpe.
Mansory, som holder til langt oppe i åssiden i Bayern, Fichtelgebirge for de av dere som kjører forbi en gang, presiserer at han selger ikke komplette biler. Du må kjøpe bilen selv og deretter overlate den i hans hender.
Det er åpenbart noen som gjør det, og jeg begynner som sagt å lure på om de ikke får noe skikkelig bra igjen for det.