-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Kroatia inn i eSmart-land
Fra Zagreb kommer en ganske kul liten elektrisk bybil. Vi skal få møte den i Genève.
Dersom du er interessert i noe av det arbeidet Norsk Folkehjelp driver, vil du kanskje ha hørt om Dok-Ing. De er blant verdens ledende når det gjelder robotiserte kjøretøy, spesielt utviklet for minerydding-formål.
Den ser fantastisk ut der den kryper frem på sine larveføtter og uskadeliggjør rester fra konflikter. Sri Lanka er for eksempel kjent terreng for disse maskinene.
Nå skal minerytteren få en bitte liten søster. XD heter den lille bybilen Dok-Ing har utviklet, og den eneste forbindelse den har med miner, er at her kan vi snakke om gode miner, uten å behøve å snakke om slett spill.
Fire år har firmaets folk brukt på å utvikle denne elektriske treseteren. Det de nå presenterer er den samme innpakningen men med to muligheter for å velge innhold.
Begge har riktignok samme motor - en 65-hesters elmotor styrt av Dok-Ings egen elektronikk. 300 Nm dreiemoment, og 130 km/t i toppfart dersom det er interessant.
Mer interessante er det at den dyreste batteripakken med moderne Li-ion-enheter, vil kunne gi deg 250 km aksjonsradius. Blybatteri-alternativet gjør at du ender på omtrent halvparten, men til meget lavere pris.
I begge utgavene er bilen utstyrt med et regenerativt ladesystem, der bremsene hjelper til med å holde batteriene ladet.
Dok-ing XD er liten, 2,8 x 1,7 meter i fotavtrykk, og høyden er 1,6 m. Det skal være en industridesigner med spesiell kompetanse på bil som har tegnet den – og resultatet er slett ikke så galt.
Selv om vi kanskje kan være enige om at baklysene, som ser ut som en stor X, er mer kuriøse enn dekorative.