-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre italienske fra Proton
Da vi forhåndspresenterte Italdesigns hybrid-Proton, ante vi egentlig ikke om hvor mye dette var. Men i Genève avslørte de at dette er en serie på tre biler.
Emas heter den nye bilen som Italdesign har utviklet for Proton (Malaysia). Bortsett fra at den nye bilen i virkeligheten er tre biler som heter Emas, Emas3 og Emas Country.
LES: Vår forhåndsomtale
Alle tre bilene deler samme arkitektur, som er en hybrid-virksomhet, delvis utviklet ved hjelp av Lotus (Lotus eies jo av Proton), men der Italdesign har stått for både konstruksjon og design.
Den tresylindrede forbrenningsmotoren ligger foran, sammen med generatoren. Batteriene og bensintanken ligger flatt under gulvet. Elektromotoren og drivverket ligger bak.
Her har vi altså en hybrid med range extender. Strømmen kommer enten fra pluggen i veggen, eller fra forbrenningsmotor og generator, når batteriene trenger opplading og man ikke er i nærheten av en vegg – og står stille.
Forbrenningsmotoren er på 1,2 liter og 3-sylindret på forsiktige 51 hk. Elektromotoren er på dobbelt så mye. Batteriene er store nok til å by på 50 km rekkevidde, dersom du ikke utnytter toppfarten (170 km/t) eller akselerasjonen (14 sekunder til 100) fullt ut.
Målene forteller tydelig om det glupe modulsystemet disse tre bilene er bygget opp etter. For bredden er 170 cm, høyden er 158 cm og lengden er: 300 til 356 cm. Akselavstanden følger samme oppskrift, 204 – 259 cm.
Batteripakken og tanken er den samme for alle tre, så avstanden som er ulik fra bil til bil er den fra forakselen bak til batteripakkas forkant.
Alle tre bilene har samme profil, kileformet linje under vinduene, en tydelig profil i sidepanelene, en tydelig V der A-stolpen treffer fronten og et ekstra ”øre” som lager et karakteristisk mønster på den bakerste delen av sideruta.
Mens både Emas og Country er lange nok til at linjene langs sidene er ganske krumme, er det mye mer linjal-rette linjer på Emas3. Tenk på en oppgradert Citroën C2.
Country og Emas har samme lengde og akselavstand, men Emos har fem dører der Country er meget mer enn crossover og nøyer seg med tre. Emas tre er den korte, men rommer 3 pluss 1 personer i et glupt sittearrangement.
Emas er fireseter mens Country er femseter, begge med så mye innvendig plass at det er åpenbart at dette har vært et prioritert område..
Nå er det forresten ikke bare navnet som minner meg om et annet slikt prosjekt fra Torino.
Pininfarinas Ethos-biler var tidlig ute med en rekke spennende miljø-løsninger. De kom riktignok ikke samtidig, serien startet i 1992 og endte i 1996, faktisk med ganske mye hjelp fra norske underleverandører.
Men det er ikke langt fra Ethos til Emas, selv om forskjellen blir nok påtakelig når vi oppdager at Emas skal i produksjon. Det var Ethos alt for avansert for.