-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hispano uten bindestrek
Vi har sett noen bruke Hispano-Suiza-navnet på konseptbiler et par ganger i Genève i det siste. Nå skjedde det (nesten) igjen. På en blodtrimmet Audi R8.
Hispano-Suiza er et av de store luksusbilmerkene fra mellomkrigstiden. Noen av de mest ihuga veteran- og vintage-folkene vil faktisk påstå at det var Marc Birkigt, mannen bak bilen, som oppfant sportsbilen da han bygget Kong Alfonso-modellen allerede i 1912.
Merket lever som bare det. Dersom du kjører innom Molsheim, for å spotte en Bugatti eller to, vil du på den største fabrikkbygningen i byen – som i sin tid tilhørte Ettore Bugatti – se et stort skilt der det står Hispano-Suiza. Det de lager er komponenter til flyindustrien, og det navnet egentlig betyr er Spania-Sveits.
Av den enkle grunn at Birkigt var sveitser, men at pengene for bilfabrikken dukket opp i Spania. Og da var det selvfølgelig helt logisk at bilen ble mer og mer fransk ettersom årene gikk. Og minst like logisk at nå som noen igjen forsøker å blåse liv i merket, er det en tysker med base i Ingolstadt.
Erwin Himmel har vi møtt før, han drev et firma i Spania som het Fuore Design, etter at han hoppet av som designsjef for Volkswagens spanske avdeling.
LES OGSÅ: Spansk Jaguar fra Fuore
Men det har han også droppet nå, han har fått med seg noen penger og flyttet til Tyskland der han åpenbart har bonded med gamle venner, for den Hispano Suiza han presenterte i Geneve i år, var svært meget Lamborghini Gallardo – eller Audi R8, eller hvor du mener denne plattformen kommer fra.
Det som er gjort mekanisk i forhold til V10 5,2 FSI-motoren, er å plugge på to elektrisk drevne kompressorer, noe som har fått hk-kurven til å gå gjennom taket. Fra 525 til 750 hestekrefter. Dermed, påstår Himmel, får denne Audien en toppfart på 340 km/t og vil bruke 3,3 sekunder til hundre. Og dermed er vi vel ikke i Hypercar-territoriet?
Karosseriet er langt unna det rene, minimalistiske skallet som karakteriserer en Audi. Men det du ser er aluminium, karbonfiber og magnesium slik at vekten faktisk er litt under de 1620 kiloene til originalen.
Noen av bildene som Himmel har lagt ut på den nye hjemmesiden, viser et antall personer med nydelige kjeledresser med en diskret oransje Hispano Suiza logo på det brune brystet. Det kan nesten se ut som han har en liten fabrikk på gang.
Hemmelighetsfull som vanlig sier han at han skal bygge mellom 20 og 25 slike biler hvert år, og at de skal selges for 700.000 Euro. Det er masse penger for noe som verken har røtter eller har bygget opp noen myter.
Og som egentlig ikke har det riktige navnet en gang. For Himmel har valgt å kalle bilen Hispano Suiza uten bindestrek, for å unngå trøbbel med de som virkelig eier merkevaren.