-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GTE: Et klassisk Opel-navn er tilbake
GTE er et fantastisk Opelmerke som vi blant annet har sett på hårete Manta eller Kadetter. Nå dukker navnet opp på en konseptbil i Geneve.
På den ny Opel GTE har imidlertid E’en fått en annen betydning enn den hadde før (hvem vet forresten hva E’en betød i Kadett eller Manta-sammenheng?). Nå betyr den Elektrisk.
Den spennende konseptbilen Opel kommer med til Geneve er nemlig nok et eksempel på hva som kan gjøres på Volt/Ampera-plattformen.
For selv om den ser ut som en høy-potent GT-bil i det nye SUV/Coupé-segmentet, med masse muskler så er dette en plug-in bil med GMs Range Extender-system.
Muskler
Hvilket ikke betyr at den er uten muskler. Riktignok er dette bare en modell uten interiør, og drivlinje, men man er kommet såpass langt i simuleringsteknikk nå at designerne med en stor grad av sikkerhet kan skryte av en luftmotstandskoeffisient på 0,22 og dermed en toppfart på 200 – der hvor Opels Ampera vil måtte nøye seg med 160, når den komme på markedet.
Bildene forteller at denne bilen har tatt opp i seg en rekke av dagens trender. Forholdsvis barokk behandling av sideflatene, høy fastback som ikke lenger er veldig fast, markerte hjulbuer, og en frihøyde over havet som virker større enn du vanligvis ser for deg en luksuslimo.
Under presentasjonen spurte jeg Mark Adams, designsjefen hos Opel, om hvem som egentlig hadde designet denne bilen. Vanligvis er de flinke til å gi oss navn på de ansvarlige, men denne gangen insisterte han på at det virkelig var et teamarbeide. ”Det dukket opp en skisse for et års tid siden”, fortalte han, ”som ble utgangspunktet.
Etter det har det vært en seks-syv av mine kreative designere som har arbeidet med dette prosjektet, og tilført det forskjellige ting”.
Ex-Saab
Vi kan vel i hvert fall gå ut fra at det hele har vært administrert av Anthony Lo, tidligere SAAB, som nå er sjef for advanced design hos Opel.
Det er ikke gitt noen detaljer om dimensjoner og planlagt vekt foreløpig, men Mark Adams priste Ampera-konseptet, og sa at med muligheten til å gjemme batterier, el-motorer og range extenderen der det måtte passe vil designerne igjen få en helt ny form for frihet, selv om kollisjonskrav og andre offentlige restriksjoner blir stadig tøffere.
Han antydet med andre ord at vi kan vente oss meget spennende former i fremtiden.
Akkurat som om ikke denne er spennende nok.