Mansory Cormeum
Mansory Cormeum
Mansory Cormeum
Mansory Cormeum

SLS fra Mansory

Den nyeste skapningen fra bling-spesialist Mansory heter Cormeum og er basert på en SLS AMG. Akkurat som Veyron-avleggeren hans er navnet hentet fra en opera-arie.

Publisert Sist oppdatert

Vi har vel ikke vist den på BilNorge.no kanskje, men i Genève i fjor viste Kourosh Mansory sin egen utgave av Bugatti Veyron.

Opera-interesse
Siden bedriften hans ligger i nærheten av Bayreuth, er det kanskje ikke så underlig at det er en viss interesse for opera i huset, men jeg hadde vel ventet mer i retning av Wagner.

Vincero het Bugattien hans. Jeg går ut fra at mesteparten av den kultureliten som bruker BilNorge.no selvfølgelig vet at Vincero er noe av det siste som synges i ”Nessun Dorma”, avslutningsarien i Turandot. Som altså slett ikke er av Wagner, men vel så italiensk som det kan få blitt, av Giacomo Puccini.

Men når han forteller meg at denne nye bilen, som debuterer i Genève, skal hete Cormeum, er alt i orden. Men ikke fortell meg at også dette er en opera-arie, for her er vi inne på det jeg kaller desidert annenklassisk musikk.

Jeg har i hvert fall ikke kommet over ”Vide Cor Meum” i andre sammenhenger enn i en ganske døv film som het Hannibal, der to herrer er på en utendørs turistopera i Firenze og hører denne såkalte arien (som for øvrig var spesialskrevet for filmen av Hans Zimmer, en tysk samlebåndskomponist).

Lettere og stivere
Nå er det selvfølgelig fristende å si at bilen er sikkert like fake som navnet, men jeg er litt svak for Mansory. De er ofte så vulgære og så over-the-top at det blir morsomt. Dessuten er det ingen som kan krangle om deres håndverksmessige kvalitet.

Denne gangen har de altså tatt den ferskeste gullwingen fra Mercedes. De har oppet motoren fra 571 til 660 hester. Samtidig har de slanket bilen, 90 kg mindre monner utvilsomt.

Dette er to unike argumenter til fordel for denne utgaven. Et tredje argument som ikke er helt unikt, men nesten, er at det skal bare bygges 15 eksemplarer av den.

Selv om den ser nesten identisk ut med originalen, har det skjedd mye. Taket og dørene er erstattet av egne komponenter som er både lettere og stivere.

Foran har Mansory erstattet støtfangeren med et skikkelig skjørt som hevdes å minske løftet foran. Større luftinntak og nye LED-lys gir også fronten en ganske ny personlighet.

Aerodynamikk
Siden motortrimmingen har satt nye krav til kompressoren, er kjøleren blitt større, fronten sørger for enda mer luft inn, og det nye panseret sørger for at mer luft slipper lettere ut.

Også rundt hjulene, foran og bak, kommer det nye elementer, og bilen har blitt litt lenger både foran og bak. Sideskjørt, hekk og ny hekkspoiler er også med på å bygge en helt ny aerodynamikk-pakke.

Nye hjul selvfølgelig, 11 x 12 tommers felger med 30-profil dekk foran og 25 bak, i en spesiell Michelin-versjon. Nye fjærer og dempere er med på å senke tyngdepunktet med 20 mm.

Selvfølgelig møter interiøret det som har skjedd utendørs. Nye materialer, ny søm i det utsøkte skinnet, nye metaller i pedalene, et nytt ratt, fremdeles med airbag selvfølgelig – listen er omfattende.

Det beste (for noen) er at Mansory også kan love mer.

De forteller at med litt mer motormapping og andre grep, for eksempel kompressor-mekking, har de allerede en 800 hesters motor på bremsebenken.

Powered by Labrador CMS