-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kul Kia Trackster
Denne uka er det bilutstilling i Chicago, og i den anledning har Kias amerikanske designstudio bygget en morsom konseptbil.
Soul er en populær Kia-modell i Statene, hvor markedet for «telefonbokser på hjul» er betydelig. Det har også andre produsenter av kompakte flerbruksbiler, som Nissan og Toyota, fått erfare.
- Ideen var å gi Trackster et røft utseende, som en bulldog, men at den samtidig skulle være lett gjenkjennelig, sier Tom Kearnes, sjefdesigner for Kia i USA.
- Vi baserte bilen på en Soul, for at den skulle være realistisk. Men en Soul med masse attityde for å demonstrere at Kia kan lage sportslige biler også, fortsetter Kearns. Dette var motivet for å fjerne bakdørene og i stedet montere to større dører foran.
To hovedfarger dominerer konseptbilen, Whiteout og Inferno Orange. Kias signaturgrill har fått store luftinntak og er utført i karbonfiber. Trapesformen fra grillen finner vi igjen i flere detaljer, deriblant LED-lyktene.
Trackster er senket og stivet opp sammenlignet med Soul. Den har fått strukket akselavstand og sporvidden er utvidet med over 12 cm.
19-tommers felger er utstyrt med Michelin Pilot Sport-dekk i dimensjon 245/40-19 foran og 285/35-19 bak.
For å oppnå topp bremseegenskaper har Kia gått til Brembo som har utstyrt Trackster med 14-tommers ventilerte skiver og 6-pots calipere foran og litt mindre dimensjon bak.
Interiøret er lett og luftig og holdt i de samme fargetonene som eksteriøret. Selvsagt sitter fører og passasjer i racingstoler med solid sidestøtte.
Baksetet er fjernet og erstattet med verktøy og utstyr man trenger for en morsom dag på racerbanen, som hjelm og hansker.
For bilen er utvilsomt en liten potensbombe – under panseret sitter en 2-liters turbomotor som yter hele 250 hester.
- Vi har ingen planer om å sette bilen i produksjon, men det kan godt være den gir noen hint om en fremtidig Soul-versjon, avslutter designsjefen.