-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ekte barn av alliansen
Jeg vet ikke hvor lang tid man går gravid med en bil, men skal vi gjette at den nye Jeep Renegade er det første ekte barnet fra Fiat-Chrysler-ekteskapet? Og en av Geneves største nyheter?
Renegade er et skikkelig Jeep-navn. Du har som regel funnet det på de meste rampete utgavene, de der tak og sider var skrelt bort og med så kort akselavstand at den endte opp-ned, nesten uten en provokasjon.
Men så ble den døpt om til Wrangler, og så ble navnet brukt på en spesialutgave av Cherokee, og så forsvant mye av det magiske.
Det hjalp riktignok da Jeep viste et Renegade-konsept i Detroit 2008. Den gjorde ikke skam på navnet, var funky, åpen og med en solid rampe-indeks, men selvfølgelig alt for mye drømmebil til at vi kunne drømme om den.
På god vei
Så kommer altså italienerne inn i bildet. De bestemmer at Jeep skal opp på minst en million biler i året (i fjor endte salget på et stykke over 700.000).
En mellomstor modell etter Juke/Mokka/Captur-mønster er en vekstindustri for tiden, og med planlagte 280.000 slike produsert hvert år er en million-målet nådd. For ingen kan være i tvil om at denne vil selge.
Den ser ut som en skikkelig Jeep, og Jeep er vel fremdeles en av de beste bil-merkevarene, i hvert fall så lenge man tenker røff og med antydning av granbar og kaffe-Lars. Samtidig som denne er lekker nok til å dekorere fronten på en Gucci-butikk.
Selvfølgelig kommer noen til å kalle denne en soft-roader også, det begynner jo å bli et så trendy uttrykk cirka femten år etter at det ble oppfunnet.
Men da tar man ikke denne bilen helt på alvor.
Ekte Jeep
Den kan vasse over 48 cm høyt vann, den har skliplater og tauekroker der det trengs, den angriper 30,5 grader, tipper ikke før ved nesten 26 grader og kan avslutte fra 34 graders vinkel.
20:1 krabbegirutveksling og mer enn 20 cm hjulvandring. Gjør at vi er langt inne i den seriøse delen av offroad her, selv om den ser like meget ut som den passer til en moderne selskapskjole.
Tøff og lekker, en kombinasjon som burde ha appell.
Den skal bygges i Melfi, Italia, sammen med den europeiske utgaven som nok blir hetende Fiat 500X – hvis de tør å ta bort Jeep-navnet da.
Den endelige Europa-versjonen får vi på Paris-utstillingen, og Anders Braathen som er Produkt & Markedssjef for Jeep og Fiat regner med å ha de første bilene i Norge før jul.
(Men det er nok å gjøre før det. Nå står Cherokee-lanseringen for døra, alle forhandlerne skal presenteres for den modellen neste uke – «og prisene er nesten klare».)
Fiat-motorer
Europautgaven av Renegade kommer med Fiats Multiair-motorer, 1,4 eller 2 liter, bensin eller diesel, og med flere forskjellige transmisjonsalternativer. Blant annet segmentets første automatiske ni-trinns.
Den har en akselavstand på 257 cm, som Kia Soul (en annen ny bil vi gleder oss til), men den er både lenger og høyere. De snakker om klassens største kupé-volum.
Målene er 423 x 180 x 169 cm og den har så omfattende spesifikasjonsark at jeg fremdeles ikke har klart å finne frem til vekten.
Hi-tech
Innvendig er det selvfølgelig alt du ikke trenger i retning av skjermer og forbindelsesmuligheter og hjelpesystemer, og flere trim- og utstyrs-nivåer.
Jeg unner selvfølgelig Fiat å få navnet sitt på en slik bil, men jeg lurer på om man ikke kaster bort en gyllen mulighet dersom man dropper Jeep-navnet fra Euro-utgaven.
For jeg oppdaget at jeg også har en sentimental grunn for å oppfatte denne som en Jeep, alltid.
Ta en titt på hekken. Er det ikke akkurat som den oppfordrer deg til å henge på en Jerrykanne der bak?
Slik var det aldri med en Fiat.