-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mazdas neste toer
Langt panser og cab-backwards fungerer bra på både 3 og 6, men på Mazdas Hazumi-konsept blir det litt rart. Bilen så imidlertid helt produksjonsklar ut.
Mazda la ekstrem vekt på at deres lille Hazumi var en konseptbil. De pakket presentasjonen inn i rekken av andre Mazda-konsepter som har satt spor etter seg, Shinari, Minagi, Takeri og hva de het alle sammen – de som har dukket opp under det nye design-regimet.
For da Laurens van der Acker gikk til Renault i 2009 og overlot jobben som designsjef til Ikuo Maeda, startet de med et nytt designspråk som de døpte «Kodo». Bevegelsens sjel – skal det bety.
Den nye Hazumi er pakket så solid inn i Kodo-begreper at det er helt opplagt at vi skal oppfatte den som konsept.
Gryteklar
Men hvorfor i all verden var den ikke da litt mer radikal? Den så ut som det bare var å trykke på samlebåndets startknapp i morgen, så ville de trille av båndet i enorme antall, og hvis man leste på baksiden da, ville det stå Mazda 2.
Det er i grunnen derfor jeg håper den bare er et konsept, og at det fremdeles kan skje ting med den frem mot produksjonsstart.
For mens Mazda6 ser veldig bra ut med sitt lange panser og sin cab-backwards, og mens Mazda3 så vidt slipper unna med den samme oppskriften, ser Hazumi ut som den mister balansen og er i ferd med å dette bakover. Dette er en kort bil, men all visuell tyngde er konsentrert om den bakre tredelen.
Det er helt klart at formen svarer til navnet, Hazumi betyr noe i retning av å hoppe til værs, og det er masse energi i formen.
Trang
Men det er like klart at formen ikke svarer til det markedet spør etter. Baksetet i denne konseptbilen var nesten ubrukelig. Og selv en kompakt B-klasse bør har plass til noe som er i nærheten av en familie.
Når Mazda legger til at Hazumi «er en forhånds-indikasjon på Mazdas kommende sub-kompakte bil» er det grunn til å frykte det verste.
Problemet mitt er at dersom jeg så på denne som et rent konsept, med overdrevne dimensjoner og designernes eksentriske vekt på enkelte detaljer, hadde jeg vært begeistret.
Inntil mistanken blir bekreftet er det derfor selvfølgelig helt feil å betrakte den som en produksjonsmodell.
Nå var det imidlertid ingen som antydet at den 1,5-liters SkyActive dieselen som lå under det lange panseret også var et konsept. Tvert om, både den, og installasjonen, hadde fabrikk-standard – noe som igjen gjør at det er vanskelig å se på Hazumi som noe annet enn den neste småbilen fra Mazda.
Regn i hvert fall ikke med å få plass til de weekend-innkjøpte matvarene hvis bagasjerommet beholder det volumet vi så i Geneve.
Nye motorer
Regn derimot med å møte de mindre SkyActive motorene i en overraskende sammenheng.
Toyota skal iføre seg litt Zoom-zoom i femtiden. Den neste Yaris, i hvert fall den som er øremerket Amerika, skal bygges hos Mazda i Mexico om et års tid, og den skal bruke Mazdas SkyActive-motorer.
Kanskje ikke den nye 1,5-liters dieselen vi møtte i Hazumi, men det er nok av bensinvarianter i den familien også.
Det er snakk om at 50.000, av fabrikkens årlige total-kapasitet på 230.000, skal være Toyotaer.
Mazda har lovet oss klasse-ledende motorteknikk med uslåelig lavt forbruk og utslipp. Det ser ut som Toyota er enig.