-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En slags eksamen
For studentene fra Torinos IED må det være ekstra morsomt å få vise arbeidet sitt til Genève-publikummet.
I mange år nå har Istituto Europeo di Design, med base i Torino for sine transportdesign-linjer, hatt plass på bilutstillingen i Genève.
Sammen med modellmaker-firmaet Cecomp og andre hjelpere, har de fått fremstilt en 1:1- modell av et student-forslag, og det er klart det er ekstra gjevt å være med blant dem som får presentere faget sitt for hundretusener kritiske – og applauderende – tilskuere.
Og for skolen er det selvfølgelig en fin måte å markedsføre seg på. Det er ikke få bilutstillingsbesøkende som har en liten designerspire i magen.
Internasjonalt
I år var det fire studenter fra like mange land som hadde jobbet frem forslaget til hovedtrekkene, og deretter hadde en rekke av deres medstudenter bidratt. Til sammen var det 17 studenter fra ni nasjoner som jobbet på årets opplegg – Torino begynner å bli ganske internasjonal!
Denne gang var det Hyundai i Rüsselsheim, ved deres designsjef Thomas Bürkle, som hadde gitt oppdraget.
Det var enkelt: De skulle bare tegne drømmebilen for Generasjon Y – med andre ord for dem selv.
Det er vel derfor det hele er blitt så skuffende konvensjonelt. Omtrent slik du og jeg ville forestilt oss en kompakt sportsbil akkurat nå, uten å behøve noe dypkikk ned i krystallkulen.
Selvfølgelig med sentralplassert motor bak kabinen og en drøm om en liten biturbomotor på 270 hester og en vekt på 840-tallet.
Eksosrør ut fra toppen er kanskje også veldig sexy?
Passo Corto
Det eneste jeg egentlig virkelig liker med dette forslaget er navnet: Passo Corto. Det høres passe racing-italiensk ut, og stemmer også. 245 cm akselavstand er kort, 10 cm kortere enn akselavstanden på Hyundai i20.
Men hvorfor Passo Corto da skal ende opp mer enn 10 cm lengre enn i20 skjønner jeg ikke. Jeg må ta en alvorsprat med de unge om dette i morgen når vi har litt bedre tid.
Hvis du lurer så er utvendige mål på denne studentenes egen drømmebil: 4100 x1880x1160 millimeter.
Det som er synd er at av interiøret får vi bare skisseaktige antydninger. IED har en veldig god linje for dem som spesialiserer seg på bilinteriør. Snart på tide at de også får presentert sin fullskalamodell.
Godt fornøyd
Bürkle sier at han er veldig fornøyd med samarbeidet, og Riccardo Balbo, rektor i Torino, sier at på tross av at så mange nasjonaliteter har jobbet med denne bilen, har den fremdeles det udefinerbare og verdifulle som heter «Italian design».
Og for ordens skyld, det er Luca Borgogno, som også er en ledende designer hos Pininfarina, som har koordinert det hele.
Dette er den tiende modellen skolen viser her. Om jeg ikke slo hæla i taket denne gangen – studenter skulle ikke ha lov til å være så forutsigbare – gleder jeg meg allikevel til den ellevte.