-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Paganis Revolucion
Hvor mange ganger har Pagani presentert oss for "den aller siste" spesialutgaven av Zonda? Nå er den aller, aller siste her - Revolucion heter den.
I 2011 fikk vi den nye Pagani, Huayra het den. De som måper over den type biler (meg selv inkludert) måpte. En fantastisk kreasjon etter Zondas 12 år i «produksjon».
Og Zonda fikk en verdig avskjed, parallelt med Huayra ble det presentert de tre absolutt siste spesialutgavene av Zonda.
I Genève i år møtte vi imidlertid den aller siste spesialutgaven av Zonda. Ingen grunn til å klage eller være ironisk, for denne er virkelig spesiell.
Den blir presentert som noe helt eksepsjonelt for bane eller for din eksklusive bilsamling, så denne ligger i samme gate som noen av Ferraris aller mest spesielle – det er i prinsippet umulig å få skilter på den.
Her har vi en 6-liters V12 fra AMG. 800 hester og den er boltet rett på en ramme som er bygget opp av karbonfiber og titan. Vi er nede på 1070 kg, omtrent det samme som en Corsa veier.
Aktiv aerodynamikk
Girkassen er sekstrinns, bygget inn på tvers der bak, magnesium hus – og den bytter tannhjul på 20 millisekunder.
12 forskjellige trinn på traction-kontrollen burde klare å holde deg på kurs gjennom de verste vannpyttene, og et nytt ABS-system er også bygget slik at det tilpasser seg kjørestilen din.
Pagani, som er kommet ganske langt når det gjelder bevegelige aerodynamiske virkemidler, har bygget inn sin egen DRS – Drag Reduction System – på denne bilen.
Dette styrer bakvingen, enten manuelt eller automatisk (over 100 km/t og med mer enn 0,8 g i sideakselerasjon) slik at vingen flater ut når det går fort rett fem, for å minske luftmotstanden, men blir aktiv når det trengs solid marktrykk.
LES OM: Vår dramatiske ferd i Pagani Zonda
F1-teknologi
Bremseskivene er hentet rett fra Formel 1, lavere vekt blant annet, men også med det de påstår er fire ganger lenger levetid.
Hva man skal med det er vanskelig å forstå – disse bilene blir ikke kjørt mye. Men det blir kanskje annerledes med denne som er bygget som en ren trackday-bil.
Forbausende mange av de som handler biler i dette segmentet bruker bilene aktivt noen helger i året, og noen av dem kjører faktisk også ganske ryddig.
Bilen ser jo forresten enda råere ut enn den gamle Zonda R. Ikke minst takket være nye aero-hjelpemidler foran og bak, og fikse små detaljer som klips som holder frontruta på plass. Kan det bli råere?