-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Rinspeed på plass
En ting kan vi være trygge på. Når Detroit-utstillingen nærmer seg dukker Rinspeed opp med sine nyeste fantasier – med bestemmelsessted Genève! I år er det selvkjørende biler han ser på.
Det gikk som vi regnet med, 2013 ble året da selvkjørende biler ble tema. Ikke som fjerne fantasier og håpløs Sci-fi, men som veldig konkrete forsøksmodeller og en ny Mercedes S-Klasse som i realiteten hadde klart seg selv, dersom det hadde vært lov.
Den bilen sveitseren Frank M. Rinderknecht skal presentere i Genève neste år tar utgangspunkt i neste generasjon selvkjørende.
«Nå jeg ikke lenger behøver sitte bak et ratt og nistirre på veien, hva skal jeg gjøre da?» er utgangspunktet hans for XchangE – som er navnet på den ferskeste Rinspeed-fantasien.
Eldrift, steer-by-wire (glem ratt og rattstamme) og god utvendig design er sideordnede elementer i denne sammenhengen. Det er utformingen av stua som er hovedsaken her, og den er orientert rundt spørsmålet om hvordan føreren, som nå får full avlastning, best kan bruke den tiden han nå får til overs.
Setene ser ut som de du finner om bord i private fly, og har alle de samme luksusfunksjonene i retning av kjøling, varming, massasjing og plug-in muligheter.
Betjening (også av bilen) og display-avdelingen er utformet i en helt ny retning med en rekke både service- og sikkerhets-funksjoner. Så enten du skal jobbe eller slappe av når automaten har overtatt, har du muligheter til det.
Også passasjerene har tilgang til infotainment-systemer med stor dybde slik at de har tilgang til alle medietyper. Og rattet vil ikke komme i veien, uansett hva du driver med. For i autonom tilstand er det hele parkert langt unna resten av interiøret, i midten av dashbordet.
Lese boka, lytte til favorittmusikken, surfe weben, spille spill, se film eller holde møter i 120 km/t burde være mulig i et slikt miljø, og Rinderknecht er sikker på at denne type transport vil være enda mer attraktiv enn noen type langtransport slik vi kjenner den i dag.
«Not even flying is better» er det nye slagordet hans.
«Nå blir jeg tildelt en fritid jeg ikke hadde før, som jeg kan bruke akkurat som jeg vil, mens sensorsystemer og en computer kjører meg, pålitelig og trygt, til mitt bestemmelsessted».
Minn meg på, når jeg drar til Genève, at jeg husker på å spørre ham om hans brilliante, tekniske innspill denne gangen også gir meg muligheter til ikke å gjøre en ting, når jeg sitter inne i bilen og blir kjørt. Jeg synes nemlig alle disse forslagene til aktiviteter høres litt slitsomt ut.
Vi kan nok regne med flere detaljer før Genève-portene åpner den 6. mars.
Her er en videosnutt på YouTube som viser alle Rinspeeds konsepter.
HER er BilNorges samlig av artikler fra 2001 til årets:
- 2001: Advantage R
- 2002: Presto
- 2003: Bedouin
- 2004: Splash
- 2005: Chopster
- 2006: zaZen
- 2007: eXasis
- 2008: sQuba
- 2009: iChange
- 2010: UC?
- 2011: BamBoo
- 2012: Dock + Go
- 2013: MicroMax
- 2014: XchangE