-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tatas kompakt-SUV
Også Tata kaster seg ut i det ekspanderende kompakt-SUV markedet nå. Foreløpig bare med et forslag de har kalt Nexon.
Vi behøver ikke være overrasket over at indiske Tata presenterer ganske avanserte konseptbiler i Europa.
For det første har det gjort det før, for det andre har de, både i egen regning og gjennom Jaguar og Land Rover som de jo eier, utviklings- og stylingavdelinger i Europa som andre europeiske fabrikker bare kan misunne dem.
Derfor tror jeg også vi kan slå fast at Nexon må være Genève-utstillingens mest bereiste konseptbil. Designet i Birmingham og Torino, bygget i Europa, så utstilt på bilutstillingen i Delhi før den ble fraktet tilbake til Genève.
Der sto den som en ren drømmebil. I Delhi, derimot, ble den presentert med en tydelig undertone om at dette kunne bli virkelighet neste år.
Det er kanskje deler ved designen som er litt for avansert til å gå i produksjon, og jeg er heller ikke sikker på at drivlinjen kan omsettes i praksis uten videre. Men som en antydning av hvordan de kan tenke seg en under-fire-meter-SUV, tror jeg absolutt vi må ta denne modellen på alvor.
Slik den står her har den en tresylindret 1,2-liters Tata Revotron motor (hvorfor får alle motorer så rare navn for tiden?), bensin, turbo, 110 hk og 170 Nm, koblet til femtrinns automat. På spesifikasjonene står det 17,6 km pr liter (0,57 l/mil) og 180 km/t i toppfart.
Men den skal også kunne leveres med elektrisk firehjulsdrift som alternativ, eller med en dieselmotor. I så fall en 1,3-liter fra Fiat (Quadrajet heter den!) som Tata bruker i andre modeller.
Hva som kan beholdes av konseptets design kan man bare gjette på. Sleidedører og B-stolpe-fri konstruksjon er ikke akkurat den mest populære produksjonsbiloppskriften.
Smarte LED-lys er tilgjengelige, panoramaglass i taket også, men et «flytende» instrumentpanel, slik alle konseptbiler drømmer om å få når de blir store, er vel tvilsomt.
Minimalistisk og moderne vil nok Tatas designere kunne få til uten å bli fullt så radikale som her. Og cab-forward-preget, og den skinnende blåfargen burde også kunne være repeterbart.
Men vi har tross alt bare fire meters lengde her, på 254 cm akselavstand, så designerne har ikke stort spillerom. Den måler for øvrig 173 cm i bredden og 160 i høyden.
Tata har gått seg litt vill i hjemmemarkedet. Det er nok sannsynlig at en bil som denne vil kunne ta igjen noe av det tapte.